Feeds:
Entrades
Comentaris

Ramon Andreu, president de l’EMD, va tirar pilotes fora a l’últim ple, i desvia a Cerdanyola la promoció i ajuda del Comerç de Bellaterra, amb l’excusa que no té competències ni signat conveni amb el sector.

Comerç de Bellaterra en crisis |BELLATERRA. CAT

El Ple rebutja una modificació de pressupost per fer front a la despesa ordinària del Centre Direccional i aprova els cost de les làpides dels nínxols afectats per la reforma del cementiri i per dotar partides per diverses actuacions a l’espai públic i de recolzament al comerç i hostaleria local.

El regidor de serveis funeraris, Ivan González, visitant el cementiri de Cerdanyola

El Ple municipal ha rebutjat en sessió extraordinària una modificació de pressupost de 318.682 euros per fer front a la despesa ordinària de manteniment del Centre Direccional. Sí s’han aprovat dues modificacions que sumen una total de 540.000 euros i que serviran per assumir els cost de les làpides dels nínxols afectats per la reforma del cementiri i per dotar partides per diverses actuacions a l’espai públic i de recolzament al comerç i hostaleria local.

El regidor de Finances i Serveis Econòmics, Javier Sánchez, responent als dubtes de grups com ERC sobre el destí real de la modificació, va deixar clar que “els 318.682 euros són per pagar despesa ordinària del Consorci del Centre Direccional, com lloguer o nòmines, i en cap cas són per pagar quotes del préstec, perquè les del 2020 ja estan pagades i les del 2021 han aplaçat en seu pagament fins a desembre”.

Guanyem i En Comú Podem van basar la seva negativa a aprovar la modificació en no compartir el model de desenvolupament del Centre Direccional i considerant que era millor destinar aquests diners a la lluita contra la crisi generada per la pandèmia.

Per la seva banda, Ciutadans i PP, tot i estar d’acord en el projecte del Centre Direccional, denunciaven una flagrant manca d’informació per saber exactament què es votava, i el portaveu del PP, Manuel Buenaño, demanava una reunió urgent amb el director del Consorci, Pere Solà, per explicar la situació financera del Consorci.

El punt només va tenir els 9 vots favorables del PSC, les dues abstencions de Junts per Cerdanyola i PP, i els 11 vots en contra d’ERC, Ciutadans, Guanyem Cerdanyola i En Comú Podem.

Sí que es va aprovar per una àmplia majoria de 22 a 3, una modificació de pressupost de 345.000 euros per fer front a actuacions al CEM Riu Sec i barri de Les Fontetes; a la despesa pel conveni amb l’Associació Cerdanyola Comerç i Serveis per a la campanya de Nadal i al servei Take Away per als bars i restaurants de la ciutat o per fer front als contractes de manteniment d’aparells de l’Ajuntament.

Només va votar en contra el grup municipal de Guanyem, que expressava en veu de la seva regidora Laura Benseny, tot allò que no veuen clar, “com la urgència de portar el punt a un Ple extraordinari, la manca de previsió a l’hora d’elaborar el pressupost de 2020 i el fet d’haver començat les obres al CEM Riu Sec abans de tenir la partida aprovada”.

Finalment, el Ple va aprovar una modificació de pressupost de 195.000 euros atenent la sol·licitud del Servei de Benestar Social, per fer front a les despeses de subministrament i col·locació de diferents làpides dels nínxols afectats per les obres d’ampliació i remodelació del cementiri municipal.

La majoria de grups es van manifestar d’acord en què no han de ser els propietaris dels nínxol els qui assumeixin la despesa, però tampoc la ciutadania amb els seus impostos, si no l’empresa concessionària del servei de tanatori, Truyols. Tampoc semblava quedar clara l’oportunitat d’aprovar ara la partida, ja que es veu difícil d’executar en el que queda d’any. El regidor d’ERC, Iñigo Enterria, veu difícil que “la partida es pugui executar i a més és imprescindible tenir primer un informe jurídic que deixi clar a qui toca pagar la despesa de les làpides, si a l’Ajuntament o a l’empresa concessionària”.

Des d’En Comú Podem també tenen clar que la despesa ha d’anar a càrrec de l’empresa que gestionarà els serveis funeraris i el seu portaveu, Isaac Martínez, mostrava el desencís amb el govern per veure com la partida per a les làpides s’ha aconseguit donant de baixa la partida destinada a bastir el servei d’odontòleg municipal, una de les propostes estrella de la seva formació i un dels acords programàtics amb el PSC.

El punt es va aprovar amb els 10 vots favorables de PSC i Junts per Cerdanyola; les 9 abstencionsd’ERC, Ciutadans i PP i els 6 vots en contra de Guanyem Cerdanyola i En Comú Podem.

Font : info Cerdanyola

Economía de butxaca: Avui dilluns dia 16 de novembre hem vist al Condis de Bellaterra Rovellons “botons” a 19,95 el quilo

Oferta al Condis de Bellaterra |BELLATERRA. CAT

Quin bon celler el del Condis |BELLATERRA GOURMET

Per només 4€ cada plat, el Cafè del Turó de Sant Pau de Bellaterra ofereix el seu Menú Fórmula Diaria (del 16 al 20 de novembre) Salut i bon profit‼️

Eli, titular del Cafè del Turó de Sant Pau de Bellaterra |BELLATERRA GOURMET

CAP INFANT SENSE JOGUINA: Per 13è any, Els Pastorets del Turó de Sant Pau de Bellaterra i la Creu Roja recolliran joguines noves per entregar als infants necesitats.

“Per la pandèmia, aquest any no es celebrarà Els Pastorets ni el Concert de Nadal a càrrec de la coral del Turó de Sant Pau de Bellaterra”

Les mil famílies de Bellaterra poden fer realitat el somni de tants infants necesitats del pais. Fins el dia 3 de gener poden fer entrega de la seva joguina nova (sense envolicar, per supervisar edat per entregar), al Centre Cívic del Turó de Sant Pau (previa trucada a Puri ☎️ 659480909 o Eli ☎️ 603872106)

30 joves d’Els Pastorets del Turó de Sant Pau de Bellaterra|BELLATERRA. CAT

La Creu Roja s’activa per portar joguines a 25.000 infants

Les dificultats logístiques per fer la recollida arran de la pandèmia es compensen amb donatius i compres virtuals

El coronavirus fa inviable la recollida física d’aliments a gran escala que representa el gran recapte i complica també la campanya de joguines que des de fa 28 anys organitza la Creu Roja Joventut per repartir entre els infants més vulnerables per les festes nadalenques. L’organització humanitària s’ha activat a tot el territori, mobilitzant 1.500 joves voluntaris, perquè facin la recollida des de les 83 assemblees locals. L’entitat vol arribar a més de 25.000 infants de 400 municipis de tot Catalunya, en una edició marcada per la pandèmia, que ha empitjorat les situacions de vulnerabilitat de moltes famílies. Amb les restriccions sanitàries, es dificulta la logística per repartir les joguines noves, que no poden ser ni bèl·liques ni sexistes, i per això es reforcen les compres i els donatius virtuals.

Voluntaris de la Creu Roja en les darreres edicions fent la classificació de joguines J. RAMOS.

La campanya, que s’ha iniciat sota el lema “Els seus drets en el joc”, s’allargarà fins al 4 de gener. A través de http://www.lajoguinaeducativa.org es poden consultar els punts on fer donacions físiques o col·laborar.

A més de sol·licitar la implicació de la ciutadania, la Creu Roja demana la col·laboració d’empreses, comerços i entitats que poden donar joguines, fer aportacions econòmiques o cedir espais per ampliar els punts de la recollida. La campanya incideix un any més a reivindicar el dret dels infants a jugar i el valor educatiu que té el joc. En el darrer informe, l’entitat indica que 5 de cada 10 infants atesos no es podien permetre joguines a l’aire lliure, com ara una bicicleta o un patinet.

“Cap infant sense joguina” amb Els Pastorets del Turó de Sant Pau de Bellaterra

Els infants i joves que van participar a “Els Pastorets” el 21 de desembre de 2019 al Centre Cívic del Turó de Sant Pau, van aportar solidariament unes 80 joguines noves per la campanya de recollida de joguines “Cap infant sense joguina”, i el dia 23 de desembre ho van entregar als organitzadors a través de la Creu Roja.

Des que es va posar en marxa el 1967, l’objectiu de la campanya “Cap infant sense joguina” ha estat ajudar els infants sense recursos a tenir alguna joguina pel dia de Reis.

Des de Bellaterra. Cat agraïm a totes famílies que des del barri del Turó de Sant Pau de Bellaterra fan possible no solament per la seva actuació a Els Pastorets, sinó que a la vegada aprofiten el moment del festiu nadalenc per pensar i aportar solidaritat als infant més necesitats.

Font: Associació Veïns Turó de Sant Pau. El Punt Avui. E. Ferran

El Banc dels Aliments necessi voluntaris per explicar als centres de recollida com fer les donacions: ja s’hi han inscrit 4.000 participants i en farien falta 2.000 més

CCMA|Yolanda Marzabal / Sònia Poll / Enric

La Covid ha fet més necessari que mai el Gran Recapte d’Aliments, que aquest any es farà entre el 16 i el 21 de novembre.

La pandèmia ha fet augmentar un 40% la demanda d’aliments, i això suposa que, aquest any, l’objectiu és aconseguir 6.000 tones d’aliments. Una xifra que està molt per sobre de les 4.300 que es van recaptar l’any passat.

“A l’inici de la pandèmia, al mes de març-abril, vam triplicar la necessitat i l’atenció a les persones. En aquests moments estem duplicant, estem en gairebé el centenar de persones diàries”, explica Teresa Villoro, directora de la Fundació Canpedró, una de les entitats que reben aliments del Banc dels Aliments.

El repte és difícil, i encara més en aquest moment, perquè la pandèmia també ha obligat a transformar les donacions: aquest any s’hauran de fer virtualment. No hi haurà caixes per recaptar aliments a les entrades dels supermercats “per minimitzar el risc de contagi de la Covid”, i només s’acceptaran donacions de diners virtuals.

Una forma innovadora de ser solidari amb persones que ara ho està passant molt malament. Des del Banc dels Aliments asseguren que aquest any es necessiten més donacions que mai. Ho explica Lluís Fatjó-Vilas, director de la Fundació Banc dels Aliments:

“Som conscients del repte que tenim amb aquest nou format. Però, evidentment, el que esperem és que la ciutadania respongui com sempre ho ha fet i que continuï sent solidària, perquè aquest any ho necessitem més que mai.”

Les donacions de diners es faran per tres vies: entre dilluns i dissabte es podran fer aportacions a la mateixa caixa dels supermercats en el moment de pagar la compra. Només divendres i dissabte hi haurà voluntaris del Banc dels Aliments informant i animant a participar a través d’aquesta via.

La segona via seran els 700 comerços de proximitat i mercats municipals on, com ja es va fer l’any passat, es podran adquirir tiquets per valor de 3 euros que després les entitats podran bescanviar per productes frescos d’alt valor nutritiu, com carn, ous o peix.

I, per últim, a través del web i del Bizum del Gran Recapte, es podran fer donatius fins al 16 de desembre

Calen voluntaris

Com que ha canviat la forma de recaptar aliments, aquest any caldrà 6.000 voluntaris per explicar als supermercats com es podran fer les aportacions. De moment ja s’hi han inscrit 4.000 participants i en farien falta 2.000 més.

Els usuaris d’entitats que reben ajut del Banc dels Aliments no han parat de créixer des del mes de març per la pandèmia de la Covid. És una realitat que s’estan trobant la majoria d’entitats socials que reben aportacions del Banc dels Aliments. La demanda de productes alimentaris i el nombre de famílies que es troben en situació d’emergència es multiplica i per això l’objectiu d’aquest Gran Recapte virtual, en què no es recolliran aliments sinó diners, és més ambiciós que mai

El col·lectiu d’autonoms de Catalunya reclama ajudes sectorialitzades i alerta que un 20% ja no tornaran a obrir el negoci.

Font: Diari Ara

La direcció general de Transports i Mobilitat i Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) treballen per renovar, abans de finalitzar 2021, el parc mòbil dels serveis de busos d’aportació a les línies de Ferrocarrils i incorporar vehicles elèctrics en la seva explotació. Una d’aquestes connexions és la de l’estació de Bellaterra amb el Parc de l’Alba.

Estació Bellaterra dels FGC |BELLATERRA. CAT

El projecte suposa, segons indiquen els seus impulsors, un pas endavant per a la descarbonització i l’electrificació de la xarxa de busos interurbans i una aposta clara per a la mobilitat sostenible i neta. Aquesta mesura permetrà reduir l’emissió a l’atmosfera de 800 tones de gasos amb efecte d’hivernacle cada any, que és el que equival, per exemple, a la captació de carboni que fan 183.000 arbres en un any – un parc i mig de Collserola- o a les emissions en un any d’un municipi de 3000 habitants.

La proposta es basa en renovar els 12 autobusos d’aportació actuals per uns d’elèctrics en les set línies de bus que actualment uneixen diferents estacions de Ferrocarrils amb els entorns urbans i industrials propers i que van generar l’any 2019 una demanda de prop de 700.000 viatges.

Aquestes línies són les que uneixen l’estació de Bellaterra amb el Parc de l’Alba , Sant Vicenç dels Horts amb Torrelles de Llobregat, d’Olesa amb Esparreguera, de Capellades amb el poble, de Piera amb les urbanitzacions de l’entorn, de Piera amb Hostalets de Pierola i de Sant Joan amb el polígon de Can Sant Joan.

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, destaca que “l’èxit de la descarbonització és la suma de moltes accions que, encara que no siguin d’un volum molt gran, es concreten i tenen un resultat efectiu com aquesta que avui presentem.” A més, per Gavín també representa “un salt en la intermodalitat sostenible.”

Per la seva part, el director de Transports i Mobilitat, David Saldoni, remarca que “FGC és un soci amb el territori” ja que aquesta actuació “permet fer competitius tots aquells territoris on no hi ha pròpiament una estació de Ferrocarrils i això és una aposta que dona fruits”.

El president d’FGC, Ricard Font, apunta que amb aquesta iniciativa “reforcem el nostre paper com a activistes en la lluita contra el canvi climàtic, per la reducció de la contaminació i, alhora, reforça la nostra aposta per ser tractors de la transició energètica del país, amb la voluntat de promoure una mobilitat més sostenible i neta”. Fonts assegura que FGC està fent una transició d’empresa ferroviària a una empresa que es preocupa en la mobilitat en el seu conjunt”.

Font: info Cerdanyola

Recepta Angi de Peus de porc a la catalana amb rovellons botons

Peus de porc a la catalana amb rovellons botons |BELLATERRA GOURMET

Ingredients per fer el brou i coure els peus de porc (Durants uns 25 minuts):

2 mitjos peus de porc per persona
4 pastenagues
1 xirivia
1 porro
2 branquetes d’api
2 fulles de llaure
6 grans d’all
Sal i pebre

Per fer la salsa (pasar pel turmix els següents ingredients) :

1 ceba de Figueres
6 grans d’all
2 tomàquets grans
1 cullera de pebre vermell dolç
1/2 cullera de cafè de canyella en pols
1 cuadrat de xocolata negra
Romaní fresc
Farigola fresca
2 fulles d’alfàbrega fresca
Julivert picat
70 grams d’avellana torrada de Reus (picada en morter)
1/2 got de garnatxa de Terra Alta
50 grams de pa ratllat
Sal i pebre

Forn a 200 graus:

Posar els peus de pocs i els rovellons botons en una cassola de fang, coberts amb la salsa i el pa ratllat (durant uns 30 minuts).

Suggeriment del celler:

Acompanyar-lo amb una garnatxa negra Via Terra Edetària (D. O. Terra Alta), reservat de la salsa dels peus de porc.

Bon profit, bona cuina i salut‼️

La Farmàcia de Bellaterra assesora sobre la prevenció de la diabetis al veïnat del poble i ajuda a canviar certs hàbits per millorar el pronòstic i fins i tot evitar desenvolupar la malaltia

Per concertar una cita, necessitar consell, o demandar producte en concret… contacta amb la Farmàcia de Bellaterra👇

☎️93 691 46 55 WhatsApp 609 739 469

Susana, Marta (Farmacèutica titular), Núria i Abigali (d’esquerra a dreta)

El Dia Mundial de la Diabetis se celebra avui 14 de novembre amb l’objectiu de donar a conèixer la diabetis i sensibilitzar la societat envers aquesta malaltia. La data de celebració d’aquest esdeveniment, instituït per la Federació Internacional de Diabetis i l’Organització Mundial de la Salut (OMS), commemora l’aniversari del naixement de Frederick Grant Banting, un dels descobridors de la insulina l’any 1922.

Enguany, la jornada se centra en “El personal d’infermeria i la diabetis”, per posar en valor la tasca de les infermeres i infermers en la lluita contra la malaltia:

Analitzen els factors de risc
Ajuden a fer un diagnòstic precoç
Proporcionen formació sobre autogestió
Donen suport psicològic

Tot sobre la diabetis

La diabetis mellitus (DM) és una malaltia metabòlica que es caracteritza perquè l’organisme fa un ús escàs de la glucosa. La glucosa és un sucre que, un cop a les cèl·lules, actua com a font d’energia per tal de dur a terme els processos vitals. Si el cos és incapaç d’aprofitar-la, en lloc de penetrar a les cèl·lules, s’acumula a la sang i provoca una hiperglucèmia. La hiperglucèmia és l’augment del nivell de glucosa a la sang (glucèmia).

La DM és una malaltia crònica que requereix un bon control metabòlic per evitar o frenar possibles complicacions a llarg termini.

A Catalunya, el nombre estimat de persones amb diabetis està al voltant dels 600.000 casos. La diabetis afecta a un 8% de la població de més 15 anys i a un 20% de les persones de més de 65 anys.

Pel que fa a la Diabetis mellitus tipus 1, cada any es registren entre 280 i 300 nous casos en menors de 30 anys. Podeu consultar més dades a l’Observatori de Salut de Catalunya.

Investigadors nord-americans demostren que en persones que els darrers anys han tingut altres coronavirus, com els del refredat, la Covid és més lleu i el percentatge de mortalitat és molt menor.

Segons els investigadors de Boston, un refredat pot ajudar si després hi ha infecció per SARS-CoV-2 (Pixabay)

CCMA|Xavier Duran

Haver patit un refredat comú podria estar relacionat amb una Covid més lleu i amb una menor mortalitat pel SARS-CoV-2. Així ho assenyala el primer estudi clínic que ha examinat aquesta hipòtesi.

L’ha dut a terme un equip de la Facultat de Medicina de la Universitat de Boston liderat per Manish Sagar. S’ha publicat en el Journal of Clinical Investigation.

Hi ha quatre coronavirus que provoquen el refredat comú. Algunes observacions clíniques havien fet pensar que haver-ne tingut algun preparava el sistema immunitari per fer front al SARS-CoV-2 i que la infecció fos més lleu.

Fins i tot era una de les hipòtesis per explicar per què els infants solen agafar la Covid més lleu. La raó podria ser que es refreden més sovint i això els doni certa protecció.

Creaur dades d’infeccions amb coronavirus

Per esbrinar-ho, els investigadors van analitzar els registres de pacients atesos en el Centre Mèdic de Boston entre el 2015 i el 2020. Buscaven persones que haguessin passat un test de PCR que detecta diversos bacteris i virus, inclosos els quatre coronavirus del refredat comú.

En total, van trobar 15.928 pacients que havien passat almenys un d’aquests tests. Entre aquests, només 875 havien donat positiu per algun coronavirus i als altres 15.053 no se’ls havia detectat. Com que es tracta de coronavirus endèmics -eCOV- als primers els van anomenar eCOV+ i als segons eCOV-.

El següent pas va ser buscar, dintre d’aquest gran grup, els que havien tornat a l’hospital i havien donat positiu per SARS-CoV-2. En van trobar 1.812 que havien donat positiu en una PCR entre el 12 de març i el 12 de juny.

Ara ja tenien un grup de persones que havien patit Covid i sabien quines havien estat infectades anteriorment per algun coronavirus i quines no.

Creuant les dades, van poder constatar que la taxa d’infecció no diferia entre els eCOV+ i els eCOV- i que, per tant, haver tingut un coronavirus anteriorment no protegia de la infecció amb l’actual.

On sí que hi havia diferències era en la progressió de la infecció. Així, el percentatge dels que van anar a unitats de cures intensives era molt més baix entre els eCOV+ que entre els eCOV-. I entre els primers també n’hi havia menys que necessitaven ventilació mecànica.

Finalment, també hi havia menys morts per Covid entre els primers. Dels eCOV+, que ja havien tingut algun coronavirus, en van morir el 4,8%. En canvi, entre els que no n’havien tingut mai, els eCOV-, el percentatge de morts va ser del 17,7%, gairebé quatre vegades més.

La conclusió dels investigadors és aquesta:

“Les nostres observacions suggereixen que la resposta immunitària preexistent contra coronavirus humans endèmics pot mitigar les manifestacions clíniques de la infecció per SARS-CoV-2”.

Respostes pendents

Si els investigadors pensen en els coronavirus del refredat comú és perquè són molt usuals i també poden causar pneumònia. A més, comparteixen semblances amb algunes proteïnes del SARS-CoV-2.

L’estudi, doncs, confirma una hipòtesi, però també deixa moltes respostes pendents. En primer lloc, per quin mecanisme es produiria aquesta protecció?

Una causa podria ser la immunitat heterotípica. Es produeix quan infeccions en els pulmons o el nas deixen una memòria en el sistema de defensa que permet atacar altres coronavirus.

Es tracta d’una immunitat creuada –una infecció amb un coronavirus proporciona defenses contra altres coronavirus diferents. Falten més investigacions per comprovar-ho.

Investigadors alemanys ja havien descobert que una de cada tres persones sense exposició prèvia al SARS-CoV-2 tenien cèl·lules T auxiliars capaces de reconèixer el nou coronavirus, degut a que el SARS-CoV-2 comparteix similituds estructurals amb el coronavirus del refredat comú. El treball es va publicar a finals de juliol a la revista Nature.

Queden també altres qüestions per resoldre. Una és si tots els coronavirus del refredat aporten certa protecció o només ho fa algun o alguns. Una altre és saber quant pot durar aquesta protecció.

En tot cas, l’estudi és un pas més per esbrinar alguns detalls que no deixen de sorprendre en aquest virus de comportament tan especial com és el SARS-CoV-2.