Feeds:
Entrades
Comentaris

Hi ha persones que sembla que tinguin la mala sort de trobar-se sempre animals abandonats.

Si ets una d’aquestes persones: gràcies per tot el què fas.

Gos labrador trobat a Bellaterra|BELLATERRA.. CAT

En realitat aquestes persones no tenen mala sort, tenen un do. Estan al lloc que toca en el moment que toca per ajudar a un animal desvalgut.

El Gremi de Veterinaris t’ajuden a poder gestionar la situació de la millor manera possible, però per evitar costos econòmics i efectivitat és més pràctic trucar ràpidament a la Guàrdia Urbana, que vindrà amb el detector de xips i localizará a la propietat (Per protecció de dades no està permès ho fagin els particulars)

⚠️ En qualsevol dels casos és important que si tu ja tens animals et rentis bé les mans després de tocar a que t’has trobat i abans de tocar als teus.

Els Veterinaris t’ajuden per poder gestionar la situació de la millor manera possible.

M’he trobat un GOS

És un cadell:

Desgraciadament veiem molts cadells abandonats en caixes a prop de la brossa o que els deixen a prop de cases d’algú que ja té gossos o que sou bones persones. Si és el teu cas i et trobes un cadell (o varis!) procura no treure’l de la caixa a on estava si no està molt bruta, ja que manté la seva olor i es sentirà més segur.

-Dona-li escalfor i porta’l a la clínica.

-No el banyis ni li posis cap producte antipuces abans de que el poguem visitar.

És un adult:

Els gossos adults que s’han perdut o han estat abandonats intenten trobar el camí cap a casa. És possible que si intentes agafar-lo fugi, vigila que no es posi en perill creuant una carretera.

-Intenta atreure’l cap a tu amb alguna cosa de menjar.

-Ves amb compte perquè si és desconfiat i intentes agafar-lo per la força et pot mossegar per por.

-Porta’l a la clínica tant aviat com puguis.

Si no el pots agafar posa’t en contacte amb l’Ajuntament d’on estiguis i t’indicaran què has de fer.

Intenta fer-li fotos i difon-les per les xarxes. Envia-les a les protectores i també al Gremi de Veterinaris perquè puguin fer difussió.

Guardia Urbana

Ajuntament de Cerdanyola

☎️ 93 691 20 00

El Gremi de Restauració creu que molts restaurants no reprendran l’activitat si han de tancar a aquesta hora i reclamen ampliar més l’horari durant la campanya de Nadal.

Taula parada al Restaurant La Taula de Barcelona |BELLATERRA GOURMET

ACN|L’entitat creu que molts restaurants no reprendran l’activitat si han de tancar a aquesta hora.
Reclamen ampliar més l’horari durant la campanya de Nadal

El Gremi de Restauració celebra la rectificació del govern un cop anunciat que els restaurants podran servir fins a les 21.30 hores i sense límit d’aforament a terrasses a partir de dilluns, unes condicions per la reobertura “més favorables que les que havia plantejat el departament de Salut en un primer moment”.

“La tensió que hem viscut aquests dies, sumada a la indignació dels restauradors pel tancament, ha obligat el govern a rectificar”, explica Roger Pallarols, director del Gremi en un comunicat. “Els bars i restaurants necessiten reobrir, tornar a treballar i avançar en el procés de represa completa de l’activitat”, diu. Tot i això, l’entitat creu que molts restaurants no reprendran l’activitat si han d’abaixar la persiana a aquesta hora.
Segons argumenten, en haver-se fixat l’hora de tancament a les dos quarts de deu, molts restaurants, especialment aquells on el sopar significa més del 50% de la facturació, continuaran tancats al públic o amb un funcionament molt residual.

Eli Fernández a l’entrada del Cafè del Turó de Sant Pau|BELLATERRA GOURMET

Per això reclamen que de cara al segon tram –a partir del 7 de desembre–, i “amb la vista posada en la campanya de Nadal”, caldrà ampliar l’horari com a mínim fins a mitjanit, cosa que requerirà revisar el toc de queda, i fixar-lo a la una de la matinada en el tercer tram.

“No podem esperar ni un minut més a preparar-nos per a la campanya de Nadal; en termes de consum, és estratègica per a molts sectors, també per a la restauració, però enguany ho és de manera especial. Reivindiquem els restaurants com a espais, alternatius als domicilis, on celebrar els àpats nadalencs de manera segura i respectant totes les precaucions sanitàries”, afirma Pallarols.

Restaurant Marcs de Bellaterra|BELLATERRA GOURMET

L’entitat aprofita per demanar al govern que assumeixi el compromís de no tornar a tancar la restauració. “Som un motor econòmic massa essencial per a no assegurar-li un funcionament viable i de manera estable amb independència de l’evolució de la pandèmia. Hem de mantenir el virus a ratlla sense hipotecar la reconstrucció econòmica del país”, demana el director de l’organització.

Un primer esborrany del pla de desescalada, que es va filtrar aquesta setmana, preveia en una primera fase obrir la restauració al 30% entre les sis del matí i les cinc de la tarda, unes condicions que van indignar els restauradors per insuficients. Els restaurants i bars estan tancats a Catalunya des del 16 d’octubre.

Font: El Punt Avui. ACN

L’interior de l’edifici va ser enderrocat l’any 2018, davant la passivitat de les administracions públiques, que van deixar perdre un patrimoni cultural històric.

Interior actual de la Sala Granados (avinguda Tibidabo).
Interior de la Sala Granados, després de l’enderroc.

Una façana atrotinada al número 18 de l’avinguda del Tibidabo, amb relleus de quatre figures femenines que evoquen unes muses, és l’únic vestigi que queda de la Sala Granados, una discreta torre modernista que va ser l’auditori del pianista i compositor Enric Granados.

L’Acadèmia Granados

Enric Granados (1867-1916) és considerat un dels músics catalans més importants de la seva època. Va començar guanyant-se la vida com a pianista als cafès barcelonins, fins que va trobar un negoci molt més lucratiu amb les classes particulars a famílies benestants.

Enric Granados al piano, l’any 1914 (Bibliothèque Nationale de France).

L’any 1901 va crear la seva pròpia acadèmia,1 al primer pis del carrer Fontanella, 14, on ensenyava la seva tècnica del pedal. Quan la institució va créixer es va instal·lar en un xalet del carrer Girona, 89. El 1911 l’Acadèmia Granados es va veure obligada a deixar el local, traslladant l’activitat a la residència familiar, al número 20 del mateix carrer Girona.

Va ser aleshores quan el seu amic i mecenes, el doctor Salvador Andreu, li va construir l’auditori de l’avinguda Tibidabo, just davant de casa seva. Un espai on el pianista pogués desenvolupar l’activitat docent i, alhora, oferir recitals per a la burguesia d’aquella urbanització de luxe, de la que el doctor Andreu n’era el promotor. A canvi, Granados va impartir classes de piano a les seves filles.

Sala Granados, un auditori modernista

Sembla que la nova sala de concerts de l’Acadèmia Granados ja funcionava a finals de 1911. Però no es va inaugurar fins a l’1 de febrer de 1912, amb un recital d’alumnes premiats al concurs de piano del centre. Tres dies després es va celebrar una segona inauguració, amb un concert del mateix Enric Granados.

Programa inaugural de la Sala Granados (Núvol).

Més enllà de les audicions del mestre i de l’alumnat, a la Sala Granados també s’hi van fer conferències, sessions magistrals i recitals d’artistes com el guitarrista Emili Pujol, els violinistes Mathieu Crickboom i Joan Manen o els pianistes Arthur Rubinstein i Édouard Risler.

El xalet de l’avinguda Tibidabo tenia quatres plantes. A més de l’auditori disposava d’aules i un petit estudi amb jardí, on el compositor podia treballar en les seves obres, com les cèlebres Canciones Amatorias, que va estrenar amb Conxita Badia a la mateixa Sala Granados el 1915.

L’Acadèmia Granados, a més de les classes de piano, impartia estudis d’armonia, solfeig, violí, violocel i, fins i tot, d’història de la música i gimnàstica rítmica (El Poble català).
A més de les classes de piano l’Acadèmia Granados impartia estudis d’armonia, solfeig, violí, violocel i, fins i tot, d’història de la música i gimnàstica rítmica (El Poble Català).

Un final tràgic

Granados i la seva dona van morir durant la Primera Guerra Mundial, quan tornaven d’un viatge als Estats Units. El pianista havia estrenat a Nova York l’adaptació operística de Goyescas i, fins i tot, havia fet un recital a la Casa Blanca.

El 24 de març de 1916 el vaixell Sussex, on viatjava al matrimoni, va ser torpedinat per un submarí alemany al canal de la Mànega. Granados, que no sabia nedar, es va ofegar amb la seva dona.

Acadèmia Granados
La Sala Granados en els seus primers anys (Museu de la Música).

La seva mort va causar un gran impacte a Barcelona, que li va dedicar un carrer a l’Eixample. També a Sarrià, que encara era vila independent. D’aquí que Granados sigui una de les poques personalitats, potser l’única, que té dos carrers amb el seu nom a Barcelona.

De Chopin a Matrix

Frank Marshall, deixeble del pianista, va continuar amb l’activitat de l’escola, reconvertida en Acadèmia Marshall. A mitjans dels anys vint, amb el suport de Salvador Andreu, va iniciar unes obres per potenciar la Granados com a sala de concerts i espai escènic, que havia d’acollir el Teatre Íntim d’Adrià Gual. Però el doctor va morir el 1928 i el projecte mai es va fer realitat. L’Acadèmia Marshall va continuar la seva tasca en altres locals, fins al dia d’avui.

Interior de la Sala Granados després de la marxa de l’estudi Voz de España
L’auditori després de la marxa de l’estudi de doblatge (Núvol)

L’edifici va passar a Pedro María Reynoso, gendre del doctor Andreu.

El 1936 el va llogar a Voz de España, una empresa de doblatge. Als seus aquests estudis, que van funcionar durant més de setanta anys, s’hi van doblar pel·lícules com West Side Story, Mary Poppins, Rocky, Grease o Matrix.

La propietat de la finca va anar canviant de mans.

Reynoso la va vendre a la Mutua Patronal Panadera del Gremi de Flequers, que l’any 1975 va construir a la parcel·la contigua un centre d’accidents laborals i rehabilitació, la clínica Sant Honorat, batejada en honor al patró dels forners.

Salvem la Sala Granados

El 2009 l’estudi de doblatge va deixar el local a causa de l’increment del lloguer imposat pel nou propietari, la multinacional Reale Assegurances. L’edifici va quedar abandonat i en un progressiu estat de ruïna.

Es va crear la plataforma Salvem la Sala Granados, que va redactar un projecte de rehabilitació per recuperar la sala de concerts i establir-hi un museu. Van presentar la proposta a la propietat, a l’Ajuntament i a la Generalitat, sense obtenir respostes.

Façana de l’antiga Sala Granados
Relleu femení a la façana de l’antiga Sala Granados.

El 2017, quan s’estava celebrant l’Any Granados, es va fer pública la venda de l’immoble a una clínica estètica. Com que l’interior de l’edifici no estava catalogat, els nous propietaris van enderrocar-lo l’estiu de 2018.

Avui la Sala Granados és un solar. Només en queda la façana de l’avinguda Tibidabo, decorada amb els relleus de quatre muses modernistes. Les últimes muses de Granados.

Font: Histories de Barcelona

L’import podrà ser revisat “atenent a l’evolució dels preus del mercat”

Marcaretes quirúrgiques a una farmàcia |CEDIDA

El But­lletí Ofi­cial de l’Estat (BOE) d’aquest dijous publica la limi­tació a 0,62 euros del preu màxim de les mas­ca­re­tes quirúrgi­ques.

L’ordre esta­bleix que aquest ha de ser el preu màxim amb IVA, després d’haver apro­vat la rebaixa d’aquest del 21 al 4%.

L’ordre afirma que el preu queda sub­jecte a futu­res revi­si­ons per part de la Comissió Inter­mi­nis­te­rial de Preus dels Medi­ca­ments “ate­nent a l’evo­lució dels preus dels mer­cats”.

Antoni Torres, president la Federació d’Associacions de Farmàcies de Catalunya: “Les mascaretes quirúrgiques no són reutilitzables, però, si es tracten amb cura, es poden fer servir fins que es deteriorin.”
Ha aconsellat que es guardin en la mateixa bossa de paper en què les venen, i que no es ruixin amb alcohol.

Font: ACN. El Punt Avui. FAFC

El servei de vacunació estarà actiu al Centre Cívic de Bellaterra fins el divendres 27 de novembre de 2020 Reservar hora ☎️ 616 83 87 83

Si teniu pensat vacunar-vos de la grip aquest any, és important que ho feu perquè així el Catsalut detecta la demanda i la necessitat de donar-nos més serveis de salud a Bellaterra com el molt desitjat i reivindicat Dispensari Mèdic

Es molt important pel veïnat‼️

Cada any sobre els mesos de desembre i gener es produeix un pic d’infeccions víriques com són la grip, el refredat i la bronquiolitis, que comporta:

  • Un risc de patir complicacions per a determinats col·lectius, com ara les persones grans o amb malalties cròniques.
  • Un increment significatiu del nombre de visites als dispositius sanitaris, com ara els que atenen urgències o els centres d’atenció primària.

Per això, és especialment important prevenir

Asma i MPOC: impacte en pacients hospitalitzats per COVID-19

Mentre que el risc d’infectar-és similar a la població general en les dues malalties respiratòries cròniques, els pacients amb MPOC que ingressen per COVID-19 solen presentar un pitjor pronòstic.

Foto: El periódico de la Farmàcia

El Dia Mundial de la Malaltia Pulmonar Obstructiva Crònica (MPOC) se celebra el segon o tercer dimecres del mes de novembre i enguany s’escau el dia 18.

Organitzat per la Iniciativa Global contra la Malaltia Pulmonar Obstructiva Crònica (GOLD), en col·laboració amb professionals de la salut i grups de pacients amb MPOC d’arreu del món, aquest esdeveniment té com a objectiu conscienciar la població sobre la malaltia i millorar l’atenció a les persones afectades.

Enguany, amb el lema “Viure bé amb MPOC: tothom, a tot arreu”, la jornada se centra en el fet que, tot i que la malaltia no té cura, les persones afectades poden millorar la seva qualitat de vida mitjançant algunes accions, com ara:

Vacunar-se. Mantenir-se sa i prevenir altres malalties greus pot ajudar a frenar la progressió de la MPOC i a prevenir exacerbacions. Cal vacunar-se anualment contra la grip i el pneumococ.

Disposar d’un pla d’acció per fer front a les aguditzacions. Aprendre a identificar els símptomes d’alerta de descompensació de la malaltia i saber com actuar és essencial per evitar hospitalitzacions.

Mantenir una bona salut mental. Reduir l’ansietat i la depressió, que sovint pateixen les persones amb MPOC, afavoreix el control de la malaltia.

Una metgessa explica un pacient com utilitzar l’ihgalador|Canal Salut

Fer un ús correcte dels inhaladors. Utilitzar correctament els dispositius d’inhalació i respectar les pautes d’administració prescrites pel metge o metgessa millora la resposta al tractament i pot reduir tant el nombre d’aguditzacions com el d’ingressos hospitalaris.

Malaltia pulmonar obstructiva crònica (MPOC). Medicaments i farmàcia.

La malaltia pulmonar obstructiva crònica (MPOC) és un trastorn respiratori freqüent, que es caracteritza per una limitació del pas de l’aire per les vies respiratòries.

El símptoma principal és la dispnea, una sensació d’ofec que fa que s’hagi de fer més esforç per respirar, especialment quan es fa exercici o esforç físic. Les persones afectades també poden tenir tos crònica, amb o sense mucositat. Els símptomes respiratoris es poden agreujar puntualment i requerir tractament addicional. Aquests episodis de descompensació de la malaltia s’anomenen exacerbacions o aguditzacions.

Tot l’equip profesional de La Farmàcia Bellaterra ajuda amb el tractament farmacològic i us permet alleujar els símptomes i millorar tant la tolerància a l’exercici i a l’activitat diària, com la qualitat de vida. També s’adreça a reduir la freqüència i la gravetat de les exacerbacions, i a evitar l’evolució i les complicacions de la malaltia.


Susana, Marta (Farmacèutica titular), Núria i Abigali (d’esquerra a dreta)|FARMÀCIA BELLATERRA

Aquest article explica les pautes que se segueixen actualment per tractar la malaltia pulmonar obstructiva crònica, els medicaments que hi ha disponibles, com funcionen i s’administren, i quins són els principals efectes adversos.

La informació proporcionada en aquest article és complementària a les recomanacions del vostre metge o metgessa i en cap cas pretén substituir-les. En cas de dubte, poseu-vos en contacte amb el vostre professional de la salut de referència o truqueu al 061 CatSalut Respon.

Font: Canal Salut. El periódico de la farmacia

Passejar pel nostre proper Parc i la Font de la Bonaigua (1930) sempre és un plaer pels sentits i vitamines pels nostres ulls i cos.

GALERIA FOTOS BELLATERRA. CAT

Denuncien que la Covid-19 ha portat més persones al bosc i que en treuen fruits sense control

Demanen mesures que es consensuïn amb el territori

Brossa al Pla dels Estels, km0 de Bellaterra |ALBERT PANTALEONI XERCAVINS

El Punt Avui|Els propietaris forestals reclamen que es reguli l’accés als boscos privats i que es consensuï amb el territori. El debat sobre l’accés al bosc s’ha reobert arran de la pandèmia i l’increment de gent que accedeix al bosc sense respectar els costums i usos del món rural, segons explica l’ACN. Els visitants també aprofiten per extreure els fruits que se’n generen. Bolets, pinyes, llentiscle o llenya són només alguns exemples de tota una economia submergida en uns boscos privats però que, per tradició, mai han estat tancats al públic. Els propietaris demanen més pedagogia, una regulació consensuada amb el territori i més ajuts per al manteniment de finques. Josep Rius, propietari forestal i també responsable de boscos d’Unió de Pagesos, es mostra partidari d’una regulació i, sobretot, insisteix en la necessitat de fer pedagogia. “El bosc sembla casa de tots, però no ho és, és casa d’un particular. No pot ser que hi llencin llaunes i deixalles. Darrere hi ha un gran esforç d’algú per mantenir-ho” en condicions, explica. Tancar accessos i camins és una opció que, fins fa poc, veia amb mals ulls. “De fet, venia gent de la ciutat i ens costava entendre aquells propietaris que ho feien [tancar accessos]. Però ara, malauradament, els haurem de donar la raó, i això sap molt greu”, lamenta.

Cementiri de neumàtics al Pla dels Estels, km0 de Bellaterra |ALBERT PANTALEONI XERCAVINS

L’Associació de Propietaris de Finques Rústiques de la Vall de Camprodon comparteix aquest malestar.

Segons el seu president, Josep Maria Pujol-Galceran, la Covid-19 ha fet que augmentés la freqüentació de persones al bosc que desconeixen els usos i costums del món rural. Assegura que aquests mesos s’han viscut situacions que han “fet vessar el got”. Trencaments de filats, danys en finques, col·lapses en vies i punts d’accés a habitatges i acumulació de brossa són alguns dels greuges que denuncien. “Entenc que la senyora de Ripoll arribés al límit”, afirma, i alerta que l’administració ha de prendre-hi partit per aturar-ho.

Amb la intenció d’homenatjar els nens prematurs i les seves famílies i de conscienciar sobre la prematuritat, l’Organització Mundial de la Salut va celebrar per primera vegada el 29 de novembre de 2009 el “Dia del Nen Prematur” a Espanya.

World Prematurity Day| ipertesto.org

Dades del 2013 indicaven que cada any naixien al món 15 milions de nens abans de les 37 setmanes de gestació, dels quals morien 1,1 milions per prematuritat, i que un terç dels supervivents presentaven discapacitats més o menys greus.

El naixement prematur o part preterme és aquell en el qual el part ocorre abans de les 37 setmanes de gestació, en oposició a la majoria dels embarassos que duren més de 37 setmanes, comptades des del primer dia de l’última menstruació.

Per l’OMS, l’edat de la gestació és un criteri necessari i suficient per definir la prematuritat: serà prematur tot naixement abans de les 37 setmanes d’amenorrea (SA); és a dir, després dels 259 dies que segueixen al primer dia de l’última regla. En funció de l’edat gestacional, els nascuts preterme s’agrupen en tres categories: prematurs extrems (menys de 28 setmanes), prematurs importants (de 28 a 32 setmanes) i prematurs moderats o tardans (de 32 a 37 setmanes). Segons les recomanacions de l’esmentada Organització (1977), el límit inferior per establir una acta de naixement per infants nascuts vius és de 22 setmanes després de l’amenorrea, o un pes de 500 grams o una longitud coroneta-còccix de 25 cm.

Font: Wikipedia. Ipertesto.org

El nom de la Font de la Bonaigua de Bellaterra prové del Port de la Bonaigua del Pallars Sobirà i la Vall d’Aran del pirineu català.

Font de la Bonaigua de Bellaterra |BELLATERRA. CAT

La Font de la Bonaigua de Bellaterra (actualment d’aigua no potable), va ser construïda l’any 1930 per Eduard Maria Balcells i Buïgas (Barcelona, 22 de setembre de 1877-4 de novembre de 1965), arquitecte català situat a cavall entre el modernisme i altres estils arquitectònics de l’època. Va ser arquitecte municipal de Sardanyola de l’Vallès des de l’any 1905, però es poden trobar treballs seus en diferents ciutats de la zona de Vallès. Entre les seves obres realitzades amb els patrons de l’modernisme a Sant Cugat de Vallès es poden destacar: la casa Lluch, al principi de la carretera de la Rabassada, la casa Mir, la casa Calat, la casa Generalife i la casa Monès, més coneguda com casa Mònaco.

La Font de la Bonaigua va ser restaurada l’any 2005 per l’Ajuntament de Cerdanyola

L’estiu de 2005 l’Ajuntament de Cerdanyola, dins dels projectes de manteniment de la via pública, va renovar les rajoles del frontal de la Font de la Bonaigua de Bellaterra mantenint la mateixa imatge que tenia, amb la col·locació d’un terra nou de tova natural de fang i la instal·lació de tres noves reixes de desguàs fins ara inexistent. Les millores també va incloure la col·locació de set bancs i d’una porta que impedeix l’accés a l’aqüífer de la font que també ha estat sanejat i la millora del camí i de la zona de picnic del parc.

L’Ajuntament de Cerdanyola també va instal·lar els nous bancs denominats antivandàlics per les seves característiques, elaborats amb ferro i travesses de pi de flandes tractat.

Llegenda de la Font de la Bonaigua:

Rajoles amb la llegenda de la Font de la Bonaigua de Bellaterra|BELLATERRA. CAT

“Si de la font beus aigua cada dia tindràs pau, prosperitat i alegria. Els teus fills serán sans, les filles belles, mai sofriras dolor ni malatia, i’t morirás de vell sense recança, tot beneint a Deu i amb l’esperança de millor vida”

Malgrat ser molt popular, la Font de la Bonaigua de Bellaterra, força coneguda per la població del Vallès, té una qualitat d’aigua no potable. Per tot això és important tenir molta precaució en el seu consum i seguir les recomanacions anunciades.

Antiga Font del Viot de Bellaterra |BELLATERRA. CAT

Si bevem aigua no potable de la Font de la Bonaigua o l’antiga Font del Viot (aquesta última tancada amb clau per l’EMD de Bellaterra), cal tindre present que aquesta aigua no rep cap mena de tractament perquè prové directament de filtracions del subsòl o d’una mina.

Tardor al Parc de la Font de Bonaigua de Bellaterra|BELLATERRA. CAT

Per això és important que siguem conscients que el mateix estat natural de les aigües pot provocar-nos algun malestar, ja que hi ha molts factors que en poden fer variar la seva qualitat. Els incidents que en fan variar la qualitat normalment no es noten en el gust de les aigües, i nosaltres les consumim amb total tranquil·litat, desconeixedors del risc al qual ens exposem.

Vídeo de la Font de la Bonaigua de Bellaterra |BELLATERRA. CAT

La casuística que afecta la sensible qualitat de les aigües ens fa ser prudents alhora de qualificar qualsevol font. Per això, mai es pot parlar de l’aigua d’una font com natural i potable, perquè no està clorada i no rep cap tractament que n’asseguri la seva qualitat de manera constant; es denominen fonts d’aigua sense garantia sanitària. Quan els resultats de les anàlisis surten amb algun valor que supera els paràmetres de referència, parlem d’aigua no potable.

Podríem dir que les fonts són la sortida a l’exterior d’un riu subterrani.

Aquests no funcionen de manera gaire diferent que els rius superficials: amb la sequera l’aigua s’estanca, concentra grans quantitats de matèria orgànica i fins i tot pot arribar a fer pudor. D’altra banda, després d’una pluja generosa l’aigua baixa tèrbola, remoguda, arrossegant gran quantitat de materials en suspensió.

A part de les alteracions naturals que afecten les aigües de les fonts, els estiatges i les pluges, en trobem d’altres de directes com el fet de realitzar un moviment de terres, adobar un hort o uns camps de conreu, etc. a les immediacions de les fonts.

Font: Wikipedia, Gencat, Diba, Ajuntament de Cerdanyola