La tertúlia d’ahir vespre del Fòrum Bellaterra va omplir el Centre Cívic de la Plaça Maragall. Una classe magistral sobre L’hidrogen a càrrec del bellaterrenc Joan Ramon de Clascà presentat per Chus Cornellana, presidenta creadora d’aquest important fòrum mensual.

S’enterra definitivament el projecte del Midcat, que se substituirà per “un corredor d’energia verda”. El president espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat un acord entre Espanya, França i Portugal per impulsar un nou gasoducte submarí entre Barcelona i Marsella. L’han batejat amb el nom de BarMar.
L’hidrogen verd és una de les solucions per descarbonitzar sectors importants de l’economia.

És un dels elements químics més simples i com a combustible allibera energia sense emetre gasos contaminants. El principal desafiament perquè compleixi la seva missió és que tot el cicle de vida necessita ser net.
Any 2023. A la terminal de Mediterranean Shipping Company (MSC) al port de València, un carretó portacontenidors treballa sense descans. Organitza contenidors de fins a 30 tones com si es tractés de peces de joguina. Tot i l’immens despesa energètica que suposa el seu moviment, al seu voltant no hi ha ni rastre de fum. Ni una molècula de CO2. Tot el que emet és vapor d’aigua.
Aquesta imatge no és irreal, forma part d’un dels tres projectes pilot de la iniciativa H2Ports per estudiar l’aplicació de l’hidrogen verd al sector del transport i la logística amb vista al futur proper. Les proves es repeteixen a altres punts d’Europa.
Al districte d’Avedøre, a Copenhaguen (Dinamarca), es desenvolupa un projecte per a la producció d’hidrogen amb energia renovable. I l’arxipèlag escocès de les Orcades vol esdevenir les illes de l’hidrogen.
Sembla que la Unió Europea i el Regne Unit han pres la davantera a l’hora d’explorar les possibilitats de l’hidrogen verd com a peça clau cap a la descarbonització de l’economia. És a dir, com a element que contribueixi a eliminar les emissions de CO2 i altres gasos d’efecte hivernacle i complir els compromisos de l’Acord de París. Tot i això, el camí no sembla senzill i està ple d’incògnites i desafiaments.
Font: BBVA, CCMA, Fòrum Bellaterra