• PĂ gina d'inici
  • Guia dels Comerços de Bellaterra
  • Guia dels Restaurants JardĂ­ de Bellaterra
  • Junta veĂŻnal EMD Bellaterra
  • Telèfons interès Bellaterra

BELLATERRA.CAT

Bellaterra (Vallès Occidental), des de l'any 2009, "Informació global sense ànim de lucre" FACTA NON VERBA X BELLATERRA

Feeds:
Entrades
Comentaris

BELLATERRA GOURMET🧑‍🍳 Els mons del Bar Mundial

18 Setembre 2026 per FLPT

Bellaterra, 18 de setembre de 2026

“Vaig conèixer el Mundial quan calia agafar aire i cervesa desprĂ©s de cĂłrrer davant la policia. Eren temps de dictadura però espanyola. És a dir, manifestacions si, però fins a l’hora de dinar. A totes dues els grisos s’envainaven les porres i els demòcrates ens guardĂ vem les pancartes”.

JOAN BARRIL ✍️Als deserts hi ha pous que només coneixen els que saben administrar la set. Als oceans hi ha illes petites que no figuren als mapes però que sempre guarden un tresor. A les ciutats hi ha bars que ens esperen per si un dia passem a intercanviar la nostra vida amb la del barri. Així és per a mi el Bar Mundial, a la plaça de Sant Agustí Vell, un lloc on cal anar a comprovar que la ciutat pot canviar però que és la gent i no les muralles el que fa ciutat.

Vaig conèixer el Mundial quan calia agafar aire i cervesa desprĂ©s de cĂłrrer davant la policia. Eren temps de dictadura però espanyola. És a dir, manifestacions si, però fins a l’hora de dinar. A totes dues els grisos s’envainaven les porres i els demòcrates ens guardĂ vem les pancartes.

Les manifestacions, almenys en aquest paĂ­s, sĂłn per el migdia. La lluita per la democrĂ cia es regia pel reglament de les guerres telefòniques de Gila. I a l’hora del tancament de la reivindicaciĂł, una gerra al Mundial i unes escopinyes, que demĂ  hi ha examen i el marisc Ă©s ric en fosfor.

Van passar els anys i les nĂşvies es van convertir en esposes. El proper Registre Civil comportava un aperitiu amb els amics al Mundial de sempre. Els propietaris, antics boxejadors, fills del fundador del local el 1925, sempre celebraven tan bĂ© com passava en aquell lloc. L’aroma de mar mol fred i de tracte cĂ lid impregnava el lloc. Va passar l’amor i amb la democrĂ cia va arribar la solitud. Un matĂ­ de diumenge vaig arribar de nou al Mundial i em van dir: Una cervesa?».

«No ho sé. Avui vinc carregat de tristeses. I ells, com la gran família extensa que està als fonaments dels bars autèntics, van dir: Aquí no volem gent trista i sola. Seu amb nosaltres. Avui tenim paella». Mai no vaig oblidar aquella paella de la mateixa manera que el nàufrag no oblida mai el mariner que li llança el salvavides.

Passen els anys, cauen els vots i els cabells, pugen els quilos i la cervesa del Mundial, com a aigua bendita, hi Ă©s per celebrar noves festes, nous casaments, nous fills. Fins i tot algun llibre recent imprès Ă©s celebrat en aquest bar que no es diu Mundial perquè sĂ­ sinĂł perquè, de tots els mons de l’home, tots recalarant en aquest. El barri va canviant. Cauen cases i se n’enderroquen d’altres. Es tracta de fer que el sol penetri a l’edat mitjana i que l’antic i el modern convisquin. A una banda, dominicans, a l’altra, magrebis. Fins i tot entre els recent arribats hi ha matisos. Una pintada al vidre de l’Esplai de La Caixa diu: «SaĂŻd per Nadia. Jordi per X. Els joves es busquen i ho escriuen a les parets. El tal SaĂŻd que pretĂ©n Nadia, d’on ve? El bo de Jordi, que no sap qui buscar, entĂ©n que aquesta X es dirĂ  potser FĂ tima?

Arribo de moc al Mundial, ara que Ă©s mĂ©s mundial que mai, travessant les obres del projecte urbanĂ­stic d’Enric Miralles. Al subsòl, joves estudiants fan exercicis d’excavacions i d’arqueologia. A les façanes se senten cants que provenen del sud dels sures construint un barri nou sobre l’aparença del vell. Els carrers d’aquest lloc de frontera estan enfangats. Arribo una vegada mĂ©s al Mundial. Tots som una mica mĂ©s vells. Em parlen dels joves algerians a qui donen un entrepĂ . Em parlen de les turistes japoneses caigudes per l’estrebada dels algerians de l’entrepĂ . La ciutat passa i el Mundial resisteix i ha apostat pel futur amb una cuina d’acer inoxidable i una cordialitat que ha passat d’avis a pares i de pares a fills. Abans d’anar-me’n, el senyor del Mundial es fixa a les sabates i dĂłna un raspall i un pany humit. I aixĂ­, a peus descalços, parlem lentament del nostre passat i potser del futur.

Algun dia tornarĂ© al Mundial en una ciutat canviada. TornarĂ© a aquest lloc on sempre m’han donat alguna cosa a canvi de res, aquest pou d’humanitat al desert, aquest peu imprescindible en tots els trencaclosques. I el fill del fill dels boxejadors fundacionals potser obri un armari i em dirĂ . Hi tinc tot el que vostè s’ha anat deixant en aquesta casa. Preneu-ho. És seu. I hi apareixeran una pancarta, una esposa, una tristesa, un manuscrit, la dent de llet d’un fill o unes sabates llustroses de quan el barri estava transformant-se al centre del mĂłn. Mundial, Ă©s clar.

Font: El PeriĂłdico, 25 novembre 2001, El conte de diumenge, Joan Barril


Comparteix això:

  • Comparteix al Facebook (S'obre en una nova finestra) Facebook
  • Share on X (S'obre en una nova finestra) X
M'agrada S'estĂ  carregant...

Arxivat a Bellaterra | Etiquetat Bellaterra Gourmet |

  • Setembre 2026
    dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  
    « ag.    
  • PĂ gines

    • Guia dels Comerços de Bellaterra
    • Guia dels Restaurants JardĂ­ de Bellaterra
    • Junta veĂŻnal EMD Bellaterra
    • Telèfons interès Bellaterra
  • contacta'ns

    • info@bellaterra.cat

Bloc a WordPress.com.

WPThemes.


  • Reblog
  • Subscriure's Subscrit
    • BELLATERRA.CAT
    • Uneix altres 30 subscriptors
    • Already have a WordPress.com account? Log in now.
    • BELLATERRA.CAT
    • Subscriure's Subscrit
    • Registre
    • Entra
    • Copy shortlink
    • Report this content
    • Visualitza l'entrada al Lector
    • Gestioneu les subscripcions
    • Collapse this bar
%d