Bellaterra, 5 de novembre de 2022
“Els establiments ideen estratègies per deixar de perdre els diners dels clients que reserven i no hi acudeixen”

Bà rbara Julbe “Molta gent reserva a quatre o cinc restaurants alhora, com hem fet nosaltres, i a última hora decideix a quin anar. Això està molt bé”, explicava una comensal al grup que seia a la seva taula en el restaurant Godard, a s’Agaró. El xef de l’establiment, Xavier Madrona, després d’aquest comentari no va poder evitar dir-li: “Disculpi, però això no està bé. Què faran els altres restaurants que no han estat escollits?” La senyora va irrompre: “És estiu, ja es recuperaran!”
Aquesta prĂ ctica de reservar en diferents establiments el mateix dia a la mateixa hora i cancel·lar els que no interessen poca estona abans o, fins i tot, no presentar-s’hi sense haver anul·lat la reserva perjudica greument la restauraciĂł. L’establiment deixa d’obtenir uns guanys econòmics que esperava dels comensals que l’han deixat plantat. TambĂ© hi ha un menjar que es desaprofitarĂ , i s’haurĂ previst un personal de suport que, sense prou marge de temps per donar-lo de baixa, li comportarĂ pèrdues econòmiques. Un restaurant amb molts espais buits, a mĂ©s, pot donar la idea que Ă©s un lloc on no s’hi menja bĂ©. La restauraciĂł perd, segons calculen els experts, un 20% de la facturaciĂł en cancel·lacions d’última hora, ja siguin no-show (no presentats) o altres problemes de reserves, com les duplicitats. “A tots ens passen coses, i l’últim en què penses Ă©s en trucar al restaurant per anul·lar una reserva. Però una cosa Ă©s un accident i l’altra la gent que se’n desentĂ©n i no cancel·la”, lamenta Cristina CusĂ, directora de restauraciĂł i professora de l’Escola Superior d’Hostaleria de Barcelona
Poca consciència, falta de rigor i barra sĂłn alguns dels qualificatius que els restauradors atribueixen a aquest perfil de clients. “Reservar Ă©s gratis, i no presentar-se, tambĂ©. Tot el que Ă©s gratuĂŻt sembla que no tingui cap valor”, apunta el vicepresident de l’AssociaciĂł d’Hostaleria, Turisme i RestauraciĂł de Girona, Xevi Garcia, que remarca que “avisar no costa tant” i que no fer-ho “és una falta de respecte i consciència vers la professió”. “Els que no anul·len i no es presenten han d’entendre que la seva taula es deixa d’oferir a altres persones. Falta pedagogia”, afegeix Judit Lloberol, gerent del Grup Costa Brava Centre. Davant la manca de regulaciĂł en aquest Ă mbit, alguns establiments, com el gastronòmic Kao Soldeu de l’Hotel Park Piolets, a Andorra, donen fins a 15 minuts de cortesia al client i, si no s’hi presenta, perd la reserva. N’hi ha que salven la situaciĂł amb els espontanis que passen per davant i demanen taula al moment. “A aquests tambĂ© els falta consciència per no reservar”, admet Garcia. Ara bĂ©, no tots els restaurants tenen facilitat per atraure comensals espontanis. És el cas del restaurant SaĂł, a Fonteta. El seu xef, Vicenç Fajardo, lamenta haver perdut aquest estiu uns 12.000 euros (50 euros de tiquet mitjĂ ) per culpa dels no presentats. “Jo no tinc pĂşblic davant del local per si em fallen els clients”, argumenta. Al Godard, amb un total de 125 no presentats al mes d’agost, han deixat de facturar uns 7.750 euros (62 euros de tiquet mitjĂ ).
La targeta, un efecte dissuasiu
Al Deliranto, a Salou, amb un menĂş de 125 o 165 euros, cobren prèviament 50 euros per comensal al fer la reserva, que es descompten de la factura en cas d’assistir-hi. “La targeta Ă©s una garantia”, afirma el seu xef, Pep Moreno. Sovint, quan arriba el moment de cobrar la penalitzaciĂł, tambĂ© arriben les sorpreses: la targeta de crèdit apareix com a no vĂ lida. “Una vegada, de les set taules que tenĂem, tres ens van deixar penjats. Vaig trucar personalment als tres clients que havien fet la reserva i ningĂş agafava el telèfon. Passada la mitjanit, un d’ells em va retornar la trucada. Em va explicar que havien reservat en tres llocs diferents i que, al final, s’havien decantat per un altre. Em va dir que era un pesat i em va engegar a la merda. A partir d’aquell moment, vam instaurar el sistema de la targeta, si no no fem la reserva. Però la gent que no s’ha presentat prefereix, a vegades, anul·lar la targeta abans que agafar el telèfon”, assevera Pep Moreno, xef del Deliranto.
PrĂ ctiques abusives
Des de l’organitzaciĂł de consumidors Facua-Consumidores en AcciĂłn, lamenten que el termini de cancel·laciĂł i els diners de penalitzaciĂł sĂłn “desproporcionats” en determinats establiments. “L’empresa guanya mĂ©s diners amb les cancel·lacions que amb els clients que hi mengen. La penalitzaciĂł hauria d’estar d’acord amb el benefici”, diu el secretari general de l’entitat, dedicada a la defensa dels drets dels consumidors, RubĂ©n Sánchez. “No dic que una reserva de 20 comensals pugui causar algun perjudici, però si Ă©s entre 4 i 8, que Ă©s l’habitual, hi ha certa exageraciĂł en els motius que justifiquen la penalitzaciĂł que pretenen aplicar. En molts casos, les taules s’omplen sobre la marxa: amb llista d’espera, amb gent sense reserva… Un restaurant on no hi vagi gairebĂ© ningĂş Ă©s una situaciĂł molt atĂpica”, afegeix.
En aquest camĂ d’entrebancs, les aplicacions de sistemes de gestiĂł de reserves per a restaurants, com Cover Manager, sĂłn una gran ajuda, perquè informen l’establiment de si el client ha fet mĂ©s d’una reserva en un restaurant aquell dia a la mateixa hora. TambĂ© hi ha altres plataformes, com El Tenedor, que no nomĂ©s permeten als usuaris reservar en lĂnia i beneficiar-se de descomptes, sinĂł que possibilita als restaurants gestionar la sala mĂ©s fĂ cilment i l’entrada dels clients. Eines que milloren l’activitat diĂ ria però que suposen una nova despesa per a un sector que ja va molt ofegat econòmicament. “Aquestes plataformes ofereixen la possibilitat d’enviar un missatge de mòbil com a recordatori de la reserva, però aquest SMS el paga el restaurador”, puntualitza CusĂ, que aconsella el segĂĽent als seus alumnes: primer mirar que funcioni la tecnologia de forns i cĂ meres, entre d’altres, i desprĂ©s reconfirmar totes les reserves. “Cal trucar a tots els clients: en primer lloc, els que no coneixem de res i els que tenen taules mĂ©s grans; i acabar amb els mĂ©s assidus”, concreta. Però si, aixĂ i tot, el comensal no es presenta, nomĂ©s hi haurĂ una soluciĂł: posar-lo a la llista negra.
Font: Ara