“Si us apropeu a Cerdanyola aprofiteu per gaudir d’aquest xuixo guanyador, gustós, esponjós i gens gras“

La fleca Pa Artesà del Vallès, amb seu a Santa Perpètua de Mogoda, va guanyar l’any 2020 el concurs El Millor Xuixo del Món, que es va celebrar a Girona durant la seva segona edició, dins el marc de la fira Àgora Dolça. Aquesta fleca, fundada fa més de quaranta anys, està liderada per Jaume Junyent i s’en va endú com a premi un guardó i un xec per valor de 1.500 euros.
La fleca vallesana es va imposar a una quarantena de fleques i pastisseries procedents de les comarques gironines i barcelonines. El jurat, presidit pel mestre artesà Julià Castelló, en va destacar “el cruixent de la pasta i el fregit, aspectes tècnicament i visualment fonamentals en l’elaboració del xuixo”.

Castelló i la resta d’integrants del jurat van estar valorant els xuixos que van presentar la quarantena de participants en un dels espais del centre cultural La Mercè, de Girona. Aquí, a primera hora del matí, les diferents pastisseries i fleques participants havien anat deixant les seves mostres, que, després, sota anonimat –totes presentades en caixes iguals i sense nom–, van ser jutjades. Concretament, el jurat valorava sis punts: el pes, l’aspecte exterior, l’aspecte interior –massa, esponjament, brioixat, fullat, bona cocció…–, la qualitat de la crema, la qualitat del fregit i el sabor –equilibri de la crema i el fregit–. A més, en aquesta segona edició, la normativa obligava que el xuixo s’hagués de farcir primer i, posteriorment, fregir.

El jurat d’aquesta segona edició del concurs estava integrat pel guanyador de la primera edició del concurs, Ricard Jambert, de la fleca i pastisseria Padrés de Banyoles; Alba Ruiz, professora de pastisseria del CETT-Escola Tècnica Professional; la periodista Carme Gasull; el president del Gremi de Pastissers de Girona, Àngel Garcia Pubill; el president del Gremi de Flequers Artesans de Girona, Miquel Zaguirre, i la professora de l’Escola de Pastisseria del Gremi de Barcelona, Marga Viñallonga.
El concurs està organitzar per Salvador Garcia-Arbós, l’Ajuntament de Girona, l’Escola de Pastisseria del Gremi de Barcelona i Monkeys Communications, amb la col·laboració del Gremi de Flequers de Girona; l’Associació de Pastissers Artesans de la Província de Girona, Corman, Liderou, Farinera Coromina, Sosa i Dulcypas.

PA ARTESÀ DEL VALLES Av. de la Primavera, 14, (08290 Cerdanyola del Vallès) ☎️935 94 85 62
Font: El Punt Avui, U. Comas