• Pàgina d'inici
  • Guia dels Comerços de Bellaterra
  • Guia dels Restaurants Jardí de Bellaterra
  • Junta veïnal EMD Bellaterra
  • Telèfons interès Bellaterra

BELLATERRA.CAT

Bellaterra (Vallès Occidental), des de l'any 2009, "Informació global sense ànim de lucre" FACTA NON VERBA X BELLATERRA

Feeds:
Entrades
Comentaris

LES IA DE COMPANYIA|Què són i que impliquen per els adolescents?

18 Juliol 2026 per FLPT

Bellaterra, 18 de juliol de 2026

“Amb aquest tipus artificials, el risc emocional és més gran que amb altres IA perquè aquests sistemes imiten la intimitat: “somni amb tu”, “som ànimes bessones” són respostes que poden trobar. Evitar l’aferrament que difumina la línia entre fantasia i realitat, especialment en menors, és un dels riscos evitar”.


María Lázaro* ✍️ Ja hi ha estudis que demostren que cada vegada més nens i adolescents usen la intel·ligència artificial generativa no només per fer deures, sinó per demanar-li consell, explicar-li els seus problemes o parlar amb ella com si fos un amic.

Les dades no són alarmants, però sí que mereixen una reflexió.  A Espanya, el 14% dels nens de 10 a 13 anys consulta amb la IA assumptes personals, i un percentatge similar la fa servir per prendre decisions sobre “temes importants”. Entre els adolescents de 14 a 17 anys, la tendència puja: un 23% demana consell i un 16,5% pren decisions amb la seva ajuda, segons l’estudi de Mayansi sobre l’ús de la IA generativa entre joves espanyols. Les noies, a més, són més propenses que els nois a compartir qüestions personals amb aquests sistemes.

Què són les IA de companyia?

Les IA de companyia són programes d’intel·ligència artificial dissenyats per mantenir converses contínues i personalitzades, oferint suport emocional, amistat o fins i tot relacions romàntiques simulades. Recorden el que els expliquem, ens segueixen el joc, ens donen la raó i ens animen a continuar parlant sense parar.
 
Plataformes com CharacterAI (més de 20 milions d’usuaris), Replika, Nomi, Kindroid o Paradot ofereixen avatars amb aparença i veu gairebé humanes. Fins i tot Grok, la IA d’Elon Musk, té els seus companys virtuals.
“ Amb aquest tipus d’intel·ligències artificials, el risc emocional és més gran que amb altres IA”

7 claus per protegir els teus fills

Respecteu l’edat mínima.  La majoria fixa el límit en 18 anys, encara que algunes ho estableixen en 16 i altres en 13.

Explica’ls que la màquina no té criteri.  Està dissenyada per donar-los sempre la raó, fins i tot davant de propostes perilloses. Per humana que sembli, mai no serà un amic real ni algú de confiança.

Compte amb les decisions importants.  La IA funciona amb algoritmes, no hauria de guiar les eleccions personals.

Protegeix la seva privadesa.  Que no comparteixin dades íntimes, i reviseu junts les opcions de cada plataforma per limitar la memòria i l’ús de les vostres dades.

Parla amb ells.  Pregunta’ls què els preocupa i mantingues oberts els canals de comunicació.

Enforteix la seva autoestima i la seva salut emocional com a millor antídot davant de la dependència.

Fomenta el pensament crític.  Anima’ls a qüestionar les respostes de la IA, detectar biaixos i entendre com funciona realment.
  
Quan els teus fills se sinceren amb una IA

Segons un estudi de Common Sense Media entre adolescents nord-americans, el 31% considera les converses amb aquests personatges tan satisfactòries –o més– que les que té amb amics reals. Un terç prefereix parlar de temes seriosos amb una IA abans que amb una persona, i gairebé dos de cada cinc joves apliquen a la seva vida real les “habilitats” practicades amb aquests chatbots: incloent conductes d’assetjament, manipulació o comportaments antisocials.
 
Amb aquest tipus d’intel·ligències artificials, el risc emocional és més gran que amb altres IA perquè aquests sistemes imiten la intimitat: “somni amb tu”, “som ànimes bessones” són respostes que poden trobar. Evitar l’aferrament que difumina la línia entre fantasia i realitat, especialment en menors, és un dels riscos evitar.

Font: Movistar

*María Lázaro és divulgadora d’educació digital, CEO i cofundadora de Mayansi i autora del llibre “Generació IA. Guia per a un ús responsable, creatiu i segur de la intel·ligència artificial”.

Comparteix això:

  • Comparteix al Facebook (S'obre en una nova finestra) Facebook
  • Share on X (S'obre en una nova finestra) X
M'agrada S'està carregant...

Arxivat a Bellaterra | Etiquetat IA |

  • Juliol 2026
    dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
    « juny   ag. »
  • Pàgines

    • Guia dels Comerços de Bellaterra
    • Guia dels Restaurants Jardí de Bellaterra
    • Junta veïnal EMD Bellaterra
    • Telèfons interès Bellaterra
  • contacta'ns

    • info@bellaterra.cat

Bloc a WordPress.com.

WPThemes.


  • Reblog
  • Subscriure's Subscrit
    • BELLATERRA.CAT
    • Uneix altres 31 subscriptors
    • Already have a WordPress.com account? Log in now.
    • BELLATERRA.CAT
    • Subscriure's Subscrit
    • Registre
    • Entra
    • Copy shortlink
    • Report this content
    • Visualitza l'entrada al Lector
    • Gestioneu les subscripcions
    • Collapse this bar
S'estan carregant els comentaris...
%d