Oriol RegĂ s i Pagès (Barcelona, 11 de gener de 1936 – 17 de març de 2011) fou un promotor cultural, aventurer i empresari catalĂ . Fou fundador de la discoteca Bocaccio i Ă nima del moviment d’intel·lectuals conegut com a Gauche Divine a la Barcelona de la dècada de 1960 i 1970.

Pocs mesos desprĂ©s d’inaugurar Bocaccio tambĂ© s’obria el restaurant Via Veneto.
El seu nom es deu a JosĂ© MarĂa Gotarda, que, inicialment, tenia emparaulat un comerç del Carrer Ganduxer, 10, per instal·lar-hi un restaurant ItaliĂ i com a tal pensava utilitzar aquest nom. Gotarda tenia el seu propi local del mateix cognom molt a prop de la plaça de Francesc MaciĂ , llavors CalvĂł Sotelo, on reunia una clientela Ă vida per degustar els seus còctels i combinats. Per damunt de tot, Gotarda era un magnĂfic bĂ rman i un eficaç relaciĂł pĂşblica. En canvi, fluixejava com a empresari.
El projecte de Via Veneto el tenia encallat i vam convenir un acord per dur-ho a terme. L’experiència no va ser reeixida i, abans que s’inaugurĂ©s, vam anul·lar la col·laboraciĂł.
S’havia creat una societat mercantil a nom del meu cunyat Eduard Omedes, on van subscriure participants com JosĂ© MarĂa CasajĂşs, un dels socis de Maddox, Carlos Durán, que tambĂ© va incorporar el seu pare, JosĂ©, i la seva germana Pilar. La famĂlia RegĂ s estava representada pel meu pare, el meu germĂ Xavier, jo mateix. I la meva tia Maria Castells. Antonio de Senillosa va ser un ferm puntal durant la seva permanència tant com a client com el seu paper de crĂtic. TambĂ© JosĂ© MarĂa Juncadella, que aleshores tenia com a lletrat Luis Pascual Estivill. Aquest era conegut com l’advocat pastor, protagonista d’una història que explicava com un simple pastor d’ovelles del Priorat que havia après a llegir i escriure als divuit anys, en dos havia estudiat i aprovat tot el batxillerat i en tres s’havia llicenciat a dret. La veritat Ă©s que feia la impressiĂł de ser intel·ligent i llest alhora. Res presagiava el seu futur decadent com a jutge, condemnat per prevaricaciĂł i per frau fiscal. Finalment tambĂ© va prendre participacions i va representar, moltes vegades, una ajuda econòmica important els primers anys de Via Veneto.
Encarreguem la decoraciĂł al meu germĂ Xavier, que va fer la seva millor obra. Tant aixĂ que, encara ara, al cap de 40 anys, l’entrada i el menjador principal continuen exactament igual, amb l’el·lipse que separa i permeten veure els desnivells, els sofĂ s, les llotges, la catifa, les cortines i els llums. Una decoraciĂł modernista que tambĂ© va utilitzar als tres salons reservats, en colors blau, rosa i daurat, inaugurats al cap de poc temps per Manolo GarĂ.
TambĂ© Xavier va ser l’autor del famĂłs logotip de Via Veneto.

És lamentable i injust que la placa que hi havia a l’entrada interior del restaurant, testimoniant l’autoria de l’interiorisme de Xavier, fos retirada i que, al seu lloc, n’hi figuri una altra, d’una reforma de decoraciĂł que es va encarregar d’unes obres posteriors i menys significatives.
DesprĂ©s de molts problemes, gairebĂ© sempre econòmics, Via Veneto va obrir les portes el 19 de març de 1967 amb una gran festa privada. L’obertura al pĂşblic es va produir el 30 d’abril del 1967.
El primer maĂ®tre i director va ser Manuel JimĂ©nez Camas, un expert amb idiomes que mai no va controlar la situaciĂł. D’altra banda, jo era conscient de les meves limitacions com a restaurador i que sota cap concepte Via Veneto podia en aquell moment representar una competència per al Reno de Antonio JuliĂ o el Finisterre de Milagros i Garcia, dos restaurants amb molt d’ofici que prĂ cticament es repartien al pĂşblic poderosos de la ciutat, al migdia en dinars de negocis i de nit en un mĂłn festiu i familiar.
El nostre Ăşnic avantatge era el servei.
Crec que aconseguim donar el millor de la ciutat, encara que reconec que en alguns tocs i innovacions ens passem de vegades pel que fa a cures, detalls i delicadeses.
El risc de la cuina sofisticada i irregular del xef Àngel Pastor el compensem amb la qualitat al servei. En aquest apartat Jiménez va realitzar una tasca positiva, creant les bases per desenvolupar un eficient servei a Via Veneto que ha estat sempre el seu millor emblema i que encara perdura.
Els començaments van ser molt durs. Hi ha una anecdota que refreixa amb claredat el desconcert en què ens movĂem: vaig considerar que, atesa la categoria que ens proposĂ vem assolir, necessitĂ vem tenir en nòmina un sommelier, però en aquella època encara no existien bons enòlegs i el que vam escollir oferia als clients el Señorito de SarriĂ en lloc Señorio de Sarria. Sense comentaris.
Des de la mateixa inauguraciĂł figurava en nòmina un jove cambrer de grans qualitats, JosĂ© Monje Canut, que aviat esdevinguĂ© el gran protagonista del restaurant. El 1970 el vaig nomenar director. A la cuina, com a xef, hi figurava M. González, procedent del Jockey de Madrid. Es tractava d’un cuiner sense rival i de consciència bohèmia, a qui els agradava, a les hores lliures, dibuixar, pintar i tocar el piano.
Via Veneto, en certa manera, va ser vĂctima de les meves pròpies contradicions. Amb una clientela d’empresaris, membres de l’alta burgesia de la ciutat i autoritats del franquisme, em resultava difĂcil de compaginar la meva visiĂł particular d’una societat mĂ©s justa que no estiguĂ©s sotmesa a una dictadura interminable.
En una ocasiĂł, quan JosĂ© Monje ja havia estat nomenat director, despatxant amb ell li vaig dir: Monje, aquest Ă©s un negoci per a vostè i per a mi. Vostè perquè ho porta i jo perquè m’ho he inventat.
A partir de llavors vam començar a comprar les participacions dels altres socis i el 1978 vam constituir la societat JosĂ© Monje S.A. a parts iguals. Al cap de tres anys, el 1981, quan jo estava muntant Up & Down, es va queixar que, amb això, faria la competència a Via Veneto, i, com que no hi estava d’acord, volia vendre les seves accions o comprar les meves. AixĂ doncs, li vaig vendre el meu cinquanta per cent a terminis i es va acabar una llarga relaciĂł que havia durat catorze anys.
DesprĂ©s em vaig adonar que li havia d’haver proposat que Via Veneto, mitjançant un contracte pĂşblic i rendible, es fes cĂ rrec de la cuina d’Up & Down.
Des de llavors Monje, que ha seguit una lĂnia irreprotxable a Via Veneto, va voler minimitzar qualsevol passat en consonĂ ncia del cognoms RegĂ s, tant Ă©s aixĂ que fins i tot quan el 2000 va rebre un merescut homenatge de la seva trajectòria professional de la resta de restauradors de Barcelona, ​​segons em van dir, va esborrar el meu nom de la llista de convocats.
Per sort, aquesta situaciĂł s’ha normalitzat i la nostra relaciĂł avui dia Ă©s del tot sincera i afectuosa. Tots dos hem recobrat la nostra autèntica i llunyana amistat, i esperem que s’hi afegeix el seu fill Pere, que ja col·labora en la direcciĂł del restaurant.
A la festa del 40 Aniversari del Via Veneto, Monje va tenir en el seu discurs un entranyable record per a mi. No ha permès mai que paguĂ©s quan he anat a sopar a casa seva, motiu pel qual he anat molt poques vegades. Tot i això m’agrada anar perquè conec encara diversos dels seus empleats i el pas per Via Veneto em porta sempre cĂ lids records.

Biografia d’Oriol RegĂ s i Pagès
Quart fill del dramaturg Xavier RegĂ s i Castells i de Mariona Pagès, va nĂ©ixer a Barcelona mig any abans de l’inici de la guerra civil espanyola. La famĂlia es va exiliar. Els seus germans Xavier i Georgina van ser internats a Holanda mentre que la Rosa i l’Oriol ho van ser a ParĂs, i ja no tornaren a conviure mai mĂ©s amb els seus pares. Oriol va passar la seva infantesa a França i va estudiar hostaleria a Tolosa. Va mantenir relaciĂł amb aquest sector tota la vida, incloent la discoteca Bocaccio i locals com la Cova del Drac, el pub Tuset, la discoteca Up&Down o el restaurant Via Veneto. En tornar a Catalunya, la Rosa i l’Oriol van quedar sota la tutela de l’avi patern, un home iracund dedicat a negocis d’hostaleria.

DesprĂ©s d’una infĂ ncia difĂcil va nĂ©ixer el seu esperit aventurer. Als 18 anys va començar la seva aficiĂł pel mĂłn del motor, convertint-se en un fiable i regular pilot de ral·lis. Amb poc mĂ©s de 20 anys, Oriol RegĂ s es va embarcar en el Junc Rubia, vaixell amb el qual va viatjar des de Hong Kong a Barcelona juntament amb un grup d’aventurers barcelonins. MĂ©s tard fou un dels integrants de l’OperaciĂłn Impala, que pilotĂ motocicletes Montesa travessant Ă€frica, des de Ciutat del Cap fins a Tunis, i d’allĂ a Marsella i Barcelona. La seva relaciĂł amb el mĂłn del motociclisme va continuar, fundant la revista Grand Prix i mĂ©s tard patrocinant diversos pilots.
Va tenir vocaciĂł de veterinari des de petit, però es va dedicar professionalment a la promociĂł cultural. DesprĂ©s de l’èxit empresarial aconseguit a partir de 1967 grĂ cies a la discoteca Bocaccio, situada al nĂşmero 505 del carrer Muntaner de Barcelona, RegĂ s va obrir altres locals nocturns a la ciutat i va col·laborar en projectes culturals de cinema de l’Escola de Barcelona, que acabava de nĂ©ixer. Va impulsar la mĂşsica catalana i va promoure artistes de la Nova Cançó, com Serrat, Maria del Mar Bonet i LluĂs Llach, i altres artistes com Antonio Gades, Cristina Hoyos, Ana BelĂ©n i VĂctor Manuel. Va conèixer en profunditat personatges com Salvador DalĂ o Josep Pla. L’agost de 1970 va fer de cicerone de Charles Aznavour, en la primera vegada que el cantant francès visitava la Costa Brava, en una actuaciĂł a PalamĂłs.
Va obrir el restaurant Via Veneto, un dels mĂ©s coneguts de Barcelona. MĂ©s tard, va crear la discoteca Up&Down, a la part alta de la Diagonal i va ser un dels fundadors de la revista L’Avenç juntament amb Ferran Mascarell, al qual havia conegut estudiant Geografia i Història a la Universitat de Barcelona. A la Costa Brava, Oriol RegĂ s va ser l’impulsor de les discoteques Maddox, Paladium i Revolution, i va crear el festival de flamenc de PalamĂłs juntament a Antonio Gades. Als 80 intentĂ un nou negoci, el Tropical GavĂ , un beach-club a GavĂ (el Baix Llobregat), que no va reexir i que el va enfonsar en una depressiĂł.
El 2010 va publicar les seves memòries, anomenades Els anys divins. Casat en segones nĂşpcies amb Isabel de Villalonga, va morir el 17 de març de 2011 a Barcelona, un mes desprĂ©s d’haver patit un greu ictus.
Font: Oriol Regàs i Pagès, Destino, Wikipedia,