Feeds:
Entrades
Comentaris

Archive for 14/03/2025

OPINIÓ|Carrers amb nom de dona

Bellaterra, 14 de març de 2025

1%! Sorprèn que el nomenclàtor de Bellaterra només tingui un carrer dedicat a una dona: el de Mercè Rodoreda, l’escrip­tora de llen­gua cata­lana con­tem­porània més influ­ent.

Únic nom de dona de 100 carrer de Bellaterra 📷 BELLATERRA.CAT

Teresa Garcia i Recasens|Aca­bem de pas­sar el 8 de març rei­vin­di­cant una vegada més el paper de la dona a la soci­e­tat. Ara tenim met­ges­ses, inves­ti­ga­do­res, advo­ca­des, escrip­to­res, polítiques, peri­o­dis­tes, espor­tis­tes, ban­que­res. Això no va ser així fins ben bé a finals de la segona mei­tat del segle XX. Ho sabem prou bé. Les dones eren invi­si­bi­lit­za­des. Una de les novel·les cab­dals de la lite­ra­tura cata­lana, Soli­tud, va publi­car-se amb la seva autora, Cate­rina Albert, ama­gant-se sota el pseudònim de Víctor Català. No es veia amb bons ulls que una dona escrivís. Aquesta nul·la con­si­de­ració del paper femení fa que quan ens pas­se­gem per pobles i ciu­tats de Cata­lu­nya veiem molt pocs car­rers amb nom de dona.

La revista Sàpiens afirma que se’n tro­ben el 4% en tot el país. Al començament del segle pas­sat, si n’hi havia cap, estava rela­ci­o­nat amb la cul­tura cris­ti­ana o, pocs, amb alguna reina. Això deixa la nomen­cla­tura feme­nina reduïda a la mínima expressió. Cal anar rever­tint aquesta situ­ació. A les comar­ques giro­ni­nes, ara, es comença a loca­lit­zar alguna via pública o un jardí dedi­cat a Mercè Rodo­reda, con­si­de­rada l’escrip­tora de llen­gua cata­lana con­tem­porània més influ­ent.

A Santa Coloma de Far­ners tenim una plaça recor­dant aquesta prolífica novel·lista. Aquest muni­cipi de la capi­tal de la Selva no és cap excepció. Si mirem l’apli­cació del nomenclàtor que va crear l’Ins­ti­tut Català de les Dones, només sis car­rers de la vila por­ten noms de dona. I molts es refe­rei­xen a mare­de­deus o san­tes, com el Verge Maria, on s’hi troba una fornícula encas­tada dins la paret d’un edi­fici d’aquesta via. El buit dins el mur està pro­te­git per una por­teta amb arc de mig punt i un vidre al davant. A la part infe­rior hi ha una barana de ferro amb la ins­cripció de la data de 1846. A l’inte­rior hi ha l’escul­tura d’una verge amb man­tell blau i túnica blanca. Aquesta cape­lla, col·locada a la façana d’una casa, ha con­fi­gu­rat el nom del car­rer. Un dels pocs noms feme­nins que veiem a les pla­ques dels vials de la població. Entre tots cal pro­moure l’interès dels ens locals per incre­men­tar el nom­bre de car­rers dedi­cats a dones, res­ca­tant d’aquesta manera de l’oblit injust totes aque­lles veus feme­ni­nes silen­ci­a­des i que tant han con­tribuït a l’enri­qui­ment del bagatge humà, científic i cul­tu­ral del món.

Font: El Punt Avui

Read Full Post »