• Pàgina d'inici
  • Guia dels Comerços de Bellaterra
  • Guia dels Restaurants Jardí de Bellaterra
  • Junta veïnal EMD Bellaterra
  • Telèfons interès Bellaterra

BELLATERRA.CAT

Bellaterra (Vallès Occidental), des de l'any 2009, "Informació global sense ànim de lucre" FACTA NON VERBA X BELLATERRA

Feeds:
Entrades
Comentaris

NOMENCLÀTOR DE BELLATERRA|100 carrers i només 3 noms de dones: Marylin Monroe*, Mercè Rodoreda i Verge de Montserrat

15 febrer 2024 per FLPT

LLUÍS TORRES|Bellaterra, 15 febrer 2024.    Els noms dels carrers, les coincidències i els errors històrics que ha il·lustrat el Nomenclàtor de revisar les plaques dels carrers de Bellaterra, ha destapat el valor, i la història local defensada pels seus habitants, però sorprent enormement, que del centenar de carrer de Bellaterra, només un porti el nom d’un personatge femení: el de l’escriptora catalana Mercè Rodoreda, sense oblidar un segon, el de la Mare de Deu de Montserrat, el que demostra que només el 1% del nomenclàtor de Bellaterra porta el nom de dona. Caldrà prendre consciència i fer quelcom per ser just amb la societat actual.

Amb la prohibició de l’alcalde franquista de Cerdanyola els anys 70, del nom de Marylin Monroe a un carrer de Bellaterra, només hi queden 2 noms de dóna al nomenclàtor de Bellaterra

Els noms dels carrers no sempre agraden a tothom. Hi ha qui considera que el que significa un carrer ha de mantenir-se per fer honor a la memòria històrica, o que cal afegir personatges de la història contemporània o del món de “l’esport, la cultura o la música”.

ANÈCDOTA: El prestigiós actor Jaume Plà (Barcelona, 21 maig 1928), ens recorda que als anys 70, al control de l’aeroport de Barcelona, un guàrdia cívil, -al veure al seu passaport l’adreça de Bellaterra amb el nom de Marilyn Monroe, li va comentar: “Esta calle donde vive usted, debe de tener muchas curvas”

El cas és qui creu que hi ha moments del passat per oblidar i no han de ser presents alguns noms per carrers actuals, com és el cas de Josep Maria Marcet, -alcalde de Sabadell de 1940 a 1960-, qui a les seves memòries, ell mateix reconeix que va lluitar amb les armes al costat de Franco, o Joan Baptista Viza, qui l’any 1936 va deixar Bellaterra i marxà a Burgos per ajudar al cop d’estat franquista.

En els noms dels carrers de Bellaterra figuren pintors, literats catalans i castellans, escultors, músics i sants. També abunden carrers amb noms d’antics masos i masies. Can Domènech, Can Jeroni Martí, Can Llobet, Can Margenat o Can Miró.

Gairebé, a la majoria dels carrers del barri Terranova de Bellaterra, per sota del Camí Antic de Sant Cugat, comencen amb la lletra T: Talent, Talió, Talismà, Tamborí, Til·ler, Tosca, Topazi, Tatuatge i Tulipà. També  figuren pintors, literats catalans i castellans, escultors, músics, sants i científics. Igualment amb noms d’antics masos i masies. Can Domènech, Can Jeroni Martí, Can Llobet, Can Margenat o Can Miró.

Hi ha alguns casos ben curiosos, com el procés que va seguir el carrer del Pintor Utrillo, que prèviament, i per primera vegada al món, se li posaria el nom de Marilyn Monroe, -que va romandre gairebé tres anys, fins que l’alcalde franquista de Cerdanyola ho va prohibir-, o l’Avinguda Central, actual avinguda de Joan Fàbregas, La problemàtica carretera BV-1414, que travessa pel mig de Bellaterra, es va trocejar amb 6 noms diferents: Bellaterra, Viza, Bertomeu, Marcet, Film i Sabadell.

L’EMD de Bellaterra (Partit polític Bellaterra Endavant) i Ajuntament de Cerdanyola (PSC), no compleixen la llei actual de Memòria Democràtica, aprovada l’any 2022 pel Gobierno de Espanya del PSOE, i no actuen eliminant els carrers de Bellaterra amb noms de la dictadura de Franco.

FACTA NON VERBA X BELLATERRA!!

*EL carrer Marilyn Monroe de Bellaterra (actual Pintor Utrillo), va ser eliminat els anys 70 per l’alcalde franquista de Cerdanyola.

Comparteix això:

  • Feu clic per compartir al Facebook (S'obre en una nova finestra) Facebook
  • Feu clic per compartir a X (S'obre en una nova finestra) X
M'agrada S'està carregant...

Arxivat a Bellaterra | Etiquetat Nomenclàtor de Bellaterra |

  • febrer 2024
    dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    26272829  
    « gen.   març »
  • Pàgines

    • Guia dels Comerços de Bellaterra
    • Guia dels Restaurants Jardí de Bellaterra
    • Junta veïnal EMD Bellaterra
    • Telèfons interès Bellaterra
  • contacta'ns

    • info@bellaterra.cat

Bloc a WordPress.com.

WPThemes.


  • Reblog
  • Subscriure's Subscrit
    • BELLATERRA.CAT
    • Uneix altres 31 subscriptors
    • Already have a WordPress.com account? Log in now.
    • BELLATERRA.CAT
    • Subscriure's Subscrit
    • Registre
    • Entra
    • Copy shortlink
    • Report this content
    • Visualitza l'entrada al Lector
    • Gestioneu les subscripcions
    • Collapse this bar
 

S'estan carregant els comentaris...
 

    %d