LLUÍS TORRES|L’obertura del Camí de l’Escultor Vilanova, és recordat com l’obra ecològica més important que va fer GXB, l’anterior partit polític que va gestionar la Junta Veïnal de l’EMD de Bellaterra. Les comparacions són injustes, però aquest fet ens fa recordar les presidències de la República Francesa, que sempre deixan una obra destacable per a la història del poble. Sabem que el pressupost de l’EMD no permet fer obres majors, per això és just reconèixer-ho quan es fa quelcom destacable a l’espai públic de Bellaterra, el que no podem observar en aquests últims 7 mesos.
Camí de l’Escultor Vilanova obert per l’EMD de Bellaterra gestionada per Ramon Andreu|GOOGLE MAPS
Aquest Camí de l’Escultor Vilanova sempre ha estat present al nomenclàtor de Bellaterra, però unes grans tanques de ferro impedien que les famílies de Bellaterra poguessin l’accedir al passeig del bosc.
Quan l’EMD va fer la publicació oficial per saber qui havia fet aquesta il·legal instalació, ningú va aparèixer ni es va donar per assabentat, el que fa pensar que darrera s’amaga una persona del tot incívica, que entre el veïnat estarà somrient i fent el paper de bona gent.
L’EMD de Bellaterra va obrir al nord del nostre poble aquest nou itinerari en forma de ferradura d’un kilòmetre de longitud aproximat (entre els carrers Vázquez de Mella/ Escultor Vilanova i Can Llobet, que ens permet descobrir aquesta bonica i natural ruta verda que va bordejant els límits amb Sant Quirze del Vallès. Aquest pulmó verd de Bellaterra és ple de gran pins, alzines i romaní, entre romàntics caminets.
Tanques i portes al bosc des de Escultor Vilanova instal·lades per veí incívic i poc ecologista|ARXIU BELLATERRA.CAT
Quina serà la gran obra a l’espai públic que ens deixarà l’actual EMD gestionada pel partit polític Bellaterra Endavant? Ho veurem els propers anys.
Vist el balanç dels 6 mesos que el partit polític Bellaterra Endavant, -gestionant la Junta Veïnal de l’EMD de Bellaterra-, va exposar a la ciutadania el passat dia 19 de desembre de 2023, Bellaterra.Cat publicarà a diari, cadascun dels seus 20 punts del programa electoral que es va comprometre amb el veïnat de Bellaterra, signat en forma de contracte públic i vots majoritaris rebuts.
20 punts del programa electoral del partit polític Bellaterra Endavant, guanyador a les eleccions municipals del 28 de maig 2023, van rebre 574 vots, i Josep Maria Riba, amb 817 vots. És un contracte públic amb el veïnat de Bellaterra per als propers quatre anys, i s’ha de complir, -el contrari confirmaria el que diu l’escriptora Ada Castells-: RAS I CURT, “A un polític no li demanis mai què farà, sinó com ho farà. Per guanyar eleccions, per salvar partits, per tapar vergonyes, alguns han de vendre fum, però no necessàriament ens l’hem d’empassar, encara que el fum que ens venguin faci tan bona olor i sembli que ens curi de tot”
(9) Amb un Servei d’atenció ciutadana més complert i eficient:
Actualment la diferenciació de competències entre l’EMD i l’Ajuntament està molt marcada. Si un veí te un problema que és competència de l’Ajuntament, si va a l’EMD li diran que s’ha d’adreçar a l’Ajuntament i ja està.
A Bellaterra Endavant pensem que la vocació de l’EMD ha de ser la de voler estar al costat dels bellaterrencs en tots els casos, siguin o no competència delegada. I que cal acompanyar al veí en el seu recorregut de reclamació.
Per tant, el nostre compromís és:
Acompanyar al veí en tots els seus tràmits i dubtes, siguin o no competència de la EMD.
Crear una Oficina d’Atenció Ciutadana eficient a Bellaterra.
LLUÍS TORRES|Bellaterra, 13 gener 2024 El concurs solidari “Premi a la Gespa Més Lletja del Món” (The World’s Ugliest Lawn) va ser ideat i creat per l’AjuntamentdeGotland (Suècia), una coneguda illa de vacances que durant l’estiu de fa un parell d’anys, a causa de la sequera, va quedar-se sense aigua.
“Aquest és un concurs que cerca conscienciar la població mundial sobre l’estalvi d’aigua i la jardineria respectuosa amb el medi ambient“
La gespa de la propietat de la Sra. Murray a Sandford, Tasmània (Austràlia), va superar la competència d’altres zones de gespa seca, com Alemanya, França, Canadà, Croàcia, Suècia, EUA i el Regne Unit. Ho ha fet amb una samarreta del concurs que, segons apunten els mateixos organitzadors, es tracta d’una peça de roba reutilitzada. “Orgullosa propietària de la gespa més lletja del món”, hi diu.
Kathleen Murray, fotografiada enmig del seu jardí amb la samarreta del concurs suec, per celebrar la proesa i el Premi Gespa més Lletja del Món
Bellaterra, poble jardí creat l’any 1930, podría perfectament participar en el concurs mundial suec o bé que la bellaterrenca Elisenda Clascà, pogués crear un de nou a través de la seva activa fundació http://www.bellaterrasolidaria.org
Detall d’un jardí de Bellaterra amb una de les gespes més lletges del poble
“És l’exemple més bonic de la gespa més poc atractiva per la causa més digna del món: la conservació de l’aigua”. Aquesta frase és la que ha servit al jurat del concurs de la Gespa Més Lletja del Món per atorgar la distinció d’enguany a la propietat d’una dona de Tasmània, Kathleen Murray, que no ha dubtat a deixar-se fotografiar enmig del seu jardí per celebrar la proesa.
Per aprofundir en els motius que l’han fet guanyar, el jurat assegura que el jardí en qüestió és “el geni” d’aquesta edició, perquè utilitza l’humor per posar sobre la taula un tema tan seriós com és la sequera.
Tot plegat ha merescut l’aval d’un guardó que, com apunten “premia aquells que estan disposats a proclamar amb orgull que la seva és una gespa que mereix mirades de disgust dels veïns i l’aplaudiment del món sencer”.
Una iniciativa sueca per al medi ambient
La iniciativa va sortir de la regió sueca de Gotland per fomentar l’estalvi d’aigua i la jardineria respectuosa amb el medi ambient, però s’ha acabat convertint en tot un fenomen mundial, amb competidors dels Estatus Units, Alemanya, França, Suècia, el Canadà, Croàcia o el Regne Unit.
Des de la seva primera edició, l’any 2022, el consum d’aigua de la regió de Gotland ha caigut un 5%, i les autoritats creuen que, en part, és gràcies a la competició que van posar en marxa.
“Moltes vegades la gent sent la pressió de tenir l’herba verda, però així poden dir que estan en aquesta competició, i per això no la reguen”, destaquen.
La gespa, feta un nyap
Els organitzadors del discurs creuen que la pols que cobreix el jardí demostra que Murray no ha malgastat ni una gota d’aigua per regar-lo.
A més, la superfície està plena de forats provocats per bàndicuts salvatges, uns petits marsupials que són endèmics d’Austràlia.
En declaracions a The Guardian, la propietària del jardí ha explicat que a aquests animals els encanta furgar la terra per buscar menjar, i que a ella li encanta que se sentin lliures per entrar al seu terreny.
A més, destaca que a la zona no hi tenen aigua corrent i, per això, malgastar l’aigua que recull de la pluja per regar el jardí seria un pecat, tenint en compte que a l’estiu acostumen a quedar-se sense i depenen d’una cisterna. Això, és clar, sense comptar les hores que ara li queden lliures:
“Estic molt a favor dels caps de setmana sense preocupacions, especialment des que el meu exmarit es va emportar el tallagespa, el 2016.”
En tot cas, no ho va tenir fàcil per guanyar el concurs perquè, segons els organitzadors, les imatges que van haver de veure durant les dues hores de deliberació eren del tot horribles.