LLUÍS TORRES | L’Hotel Luxe Canfranc Estació Royal Hideaway Hotel, que ha donat una nova vida a la històrica estació internacional de tren gairebé un segle després de la seva inauguració, ha rebut a Barcelona el premi al “Millor Disseny d’Hotel 2023” que concedeix Interihotel als més destacats projectes d’interiorisme al sector hospitality i restauració. En aquest cas, ha estat obra d’Ilmiodesign, l’estudi fundat per Andrea Spada i Michele Corbani.

Des del Grup Barceló destaquen que es tracta d’un espai que transporta el client a l’època daurada del ferrocarril dels anys 20, incorporant també detalls actuals. Així, s’han dissenyat espais càlids i elegants que es fusionen amb subtils elements art decó, aconseguint que cada estança tingui la seva pròpia essència.
La cerimònia de lliurament va tenir lloc la setmana passada durant la celebració a Barcelona d’aquest fòrum que reuneix els professionals del disseny hospitality i on van acudir visitants de més de 40 països per veure les 184 marques expositores i participar en tallers i taules rodones sobre les darreres tendències.

Els premis tenien sis categories diferents: producte innovador per disseny d’hotels i restaurants, producte sostenible per disseny d’hotels i restaurants, millor disseny d’estand a interihotel, millor projecte de disseny d’hotel, millor projecte de disseny de restaurant i el reconeixement a la trajectòria professional en disseny d’hotels i restaurants. El jurat, format per entitats referents dels sectors del disseny, l’arquitectura, l’interiorisme i l’hospitality, va valorar el projecte d’Ilmiodesign per les seves reminiscències a les grans històries, la seva capacitat de transportar l’usuari en el temps i la tasca de conservació brillant. realitzada sobre la construcció original”.

El vestíbul és un dels espais més singulars de l’hotel de Canfranc per la seva monumentalitat.
D’una banda, s’ha recuperat el terra original de la part central i s’ha apostat per tons pedra per a les parets, juntament amb materials tèxtils com Vescom en tons marrons, en contrast amb les motllures en blanc, per donar més calidesa a aquest gran habitacle.Com a element central del vestíbul, es troben les antigues escales que donaven accés a l’estació i que divideixen de banda la zona de recepció, i de l’altra, una zona de sofàs i bancades. A la recepció de l’hotel, un gran taulell reinterpreta les taquilles de les grans estacions del segle XX, en aquest cas utilitzant fusta de noguera amb elements metàl·lics en to bronze i incorporant picades d’ullet als hotels de l’època.

A nivell cromàtic, Spada i Corbani han apostat per tonalitats beixes en diferents intensitats per a les parets, mentre que el toc de color l’obtenen a través de les peces de mobiliari. També en els teixits s’ha volgut plasmar un plus de personalitat, és el cas dels capçalers de vellut en estampat gràfic que recorden els entapissats dels seients dels vagons dels anys 20. Per a la decoració, s’han recuperat les antigues finestres de les habitacions i se’ls ha donat un ús artístic, emmarcant fotos històriques dels exteriors de l’estació i referenciant de nou les arrels d’aquest espai emblemàtic.
La gastronomia aragonesa des d’un antic vagó
L’oferta gastronòmica de l’hotel tampoc no es queda enrere, i no només per l’emulsió de sabors que es poden degustar a cadascun dels seus restaurants, sinó també pel seu interiorisme. Destaquen el Restaurant 1928 i Canfran Express, en què Spada i Corbani s’han inspirat en l’estètica de l’emblemàtic tren Orient Express i dels vagons restaurants que travessaven Europa als anys 20.

També destaca la biblioteca, un dels espais més sofisticats de l’hotel. Compta amb un disseny clàssic inspirat en els cafès de tertúlia parisencs de l’època, punts de trobada pensats per a l’entreteniment amb llargues i animades xerrades on deixar que el temps es pari. És, a més, un espai totalment permeable i obert a l’exterior, amb llum natural i vistes al paisatge, cosa que afavoreix aquesta sensació acollidora.

Per completar l’experiència, la biblioteca pensada per Ilmiodesign inclou una zona de cocktail-bar, just al costat d’aquesta llibreria, amb una petita barra en negre Marquina amb elements daurats i cuir, que cobra vida per amenitzar les vetllades.

Canfranc Estació, a Royal Hideaway Hotel compta amb 104 habitacions de diferents tipologies repartides en dues plantes, totes amb vistes al Pirineu. En el disseny de les habitacions hi regna la sensació de confort i el dinamisme a través de diferents elements i materials. Destaquen, per exemple, els rastrells de fusta en paraments i sostres que van conformant l’estètica de l’habitació i guiant l’hoste.

Finalment, la zona wellness ofereix un espai càlid mitjançant una il·luminació en tons daurats que combina amb l’espai fosc, pensada per aconseguir un ambient de relaxació que ajudi a la desconnexió.